Té gezocht

Peter Thunnissen 02 augustus 2024
In de verte doet dit boek, waar de critici meest vrij lovend over waren, denken aan “Vingervlug” van Sarah Waters. Een historische roman met vraagtekens, geschreven vanuit het perspectief van een jonge vrouw (hier Anna van 19 jaar) die omringd wordt door machtige, minder machtige en zich seksistisch gedragende mannen naast onderdanige, hun plaats wetende jonge vrouwen en moeders. Anna ontworstelt zich gaandeweg uit haar onderliggende (ahum) positie door haar assertiviteit, slimheid en het feit dat de machtige mannen om een of andere reden door haar te beïnvloeden blijken. Waaróm dat zo is wordt eigenlijk niet duidelijk.. maar ja, anders zou het verhaal geen voortgang kunnen vinden. De personen noch het verhaal wisten mij te boeien. Geen goede karakterschets, onlogische gedragingen van hoofdpersonen, geen greintje humor en nog zeer matig vertaald ook. Ook de belofte dat “het alleen maar spannender wordt”, door meer recensenten gedaan, klopt niet. Anderen mogen een andere mening hebben, mij trekt dit boek in het geheel niet.

Meer recensies van Peter Thunnissen