Vooral de Schaaknovelle...

Peter Thunnissen 12 oktober 2024
In de ramsj. En de faam van “De Schaaknovelle” van Stefan Zweig ken ik al sinds mijn jeugd… een keer moest het er dus van komen. Dit boek bevat, behalve dat beroemde verhaal, nog 6 andere korte verhalen – die, als je er verder over filosofeert, misschien wel een aardig bedacht plot hebben (een vele jaren stil gehouden liefde, een oude blinde heer die in de waan is gelaten dat hij zeer rijk is en zo nog enkele verhalen) maar wel érg traag en op een gedateerde manier beschreven worden. De schaaknovelle tenslotte beschrijft hoe iemand door monomaan denken en handelen in gevangenschap (in nazi-Duitsland) een fenomenale schaakknobbel heeft ontwikkeld, waardoor hij zelfs in staat blijkt de dan actieve wereldkampioen, een asociale hork, te verslaan; het gaat natuurlijk vooral om het verhaal over hóé deze man aan zijn bijzondere talent is gekomen. En dan proef je weer die verschrikking van de nazitijd… Dus één goed, één aardig en 5 te trage verhalen.

Meer recensies van Peter Thunnissen