...maar haalt het niet bij de TV-serie

Op zich wel aardig verhaal over hoe Don Diego de la Vega uiteindelijk de alom bekende strijder voor recht en rechtvaardigheid Zorro werd. De opzet belooft heel wat, met de gebeurtenissen gedurende het einde van de 18e en begin der 19e eeuw in het zuidwestelijk deel van wat wij nu als de Verenigde Staten kennen; de ontwikkelingen ten gevolge van het samenvloeien van Indianen (die wij nu “Native Americans” noemen), Mexicanen, Spanjaarden, “nieuwe” Amerikanen, Engelsen en de ontwikkelingen in het Napoleontische keizerrijk. Stof genoeg, maar naar mijn smaak wordt dit alles door de schrijfster dan weer te gekunsteld, dan weer te romantisch en in ieder geval te wijdlopig weergegeven. Ik herinner me de TV-serie van destijds (jaren '60 meen ik) als veel pakkender...

Meer recensies van Peter Thunnissen