Lezersrecensie
'Lovely creature'
‘Concerto Mortale’ – Bert Bergs
Bert Bergs levert met Concerto Mortale een Gentse thriller af die niet alleen boeit door spanning en mysterie, maar ook door een diepgaande, eigen manier van schrijven die zeldzaam is binnen het thriller-genre. Waar veel thrillers zich vooral richten op actie en plot, weet Bergs met zijn verfijnde schrijfstijl en uitgekiende opbouw een verhaal neer te zetten dat niet enkel het thrillerelement bedient, maar ook raakt aan diepere thema’s als menselijke moraal, sociale interactie en identiteit. Dit maakt Concerto Mortale tot een verfrissende en unieke aanvulling binnen het Nederlandstalige thrillerlandschap. Dit tweede boek in de serie is van een nog hogere kwaliteit dan de eerste kennismaking met Niels Verdeng in Onvoorziene omweg. Beide titels zijn overigens uitstekend los van elkaar te lezen.
Het verhaal volgt rechercheur Niels Verdeng die met zijn team de dood van een Vlaamse cellist onderzoekt. Een klassiek muziekkwintet wordt onverwacht meegesleurd in een macaber spel van leven en dood wanneer de brute moord slechts de intro lijkt te zijn van een op handen zijnde groots requiem.
Wat deze thriller extra boeiend maakt, is de keuze om muziek als rode draad door het verhaal heen te gebruiken. Muziek wordt niet alleen gepresenteerd als een beroep en passie, maar bijna als een personage dat de spanning aanwakkert en de sfeer donkerder maakt. Bergs toont duidelijk zijn kennis en waardering voor klassieke muziek, en verweeft deze op meesterlijke wijze door het plot, wat de leeservaring verrijkt voor zowel muziekliefhebbers als lezers die voor het eerst kennismaken met dit thema.
Bert Bergs onderscheidt zich door een schrijfstijl die zowel beeldend als elegant is. Hij heeft een scherp oog voor detail en een subtiel, bijna poëtisch taalgebruik dat het verhaal een extra dimensie geeft. Beschrijvingen van locaties, personages en momenten worden met zoveel precisie en gevoel voor sfeer neergezet dat de lezer zich moeiteloos kan inleven in de wereld die hij schept. Het voelt alsof je als lezer over het podium van een oude concertzaal dwaalt, de soundtrack van het orkest zwelt onheilspellend aan, en maakt de spanning om je heen bijna tastbaar.
Omdat het spervuur aan gebeurtenissen en een veelvuldig gebruik van geloofwaardige dialogen kenmerkend zijn voor Bergs stijl, resulteert dit in een verhaal waarbij het gevoel van niets te willen missen nooit verzwakt. Bergs laat zich door niets weerhouden om zijn zinnen kort en puntig neer te pennen. Anderzijds bouwt hij rustig maar trefzeker de spanning naar de finale op, wat een uniek tempo creëert dat enerzijds de spanning aanjaagt en anderzijds de lezer laat genieten van de schrijfstijl zelf. Als een symfonie.
Daarnaast brengt Bergs op subtiele wijze de Vlaamse cultuur en identiteit naar voren, zonder het verhaal te verzwaren met te expliciete verwijzingen. De hiërarchie binnen het politieapparaat is bijvoorbeeld nog veel meer op traditie gebaseerd dan binnen het Nederlandse korps. Los van de gewelddadigheid van de expliciete misdaden roepen de harmonieuze en fatsoenlijke omgangsvormen sympathie op bij de Nederlandse lezer en een nostalgisch gevoel dat het leven vroeger mooi was.
In Concerto Mortale schuwt Bergs het niet om klassieke muziek te combineren met hedendaagse thema’s. Bert Bergs is een senior als mens, maar is gretig als een jonge hond wanneer hij auteur is. Daarmee is Bergs de uitzondering op de regel dat je in de meeste gevallen uit het verhaal kunt destilleren hoe oud de auteur is. Bert Bergs verdient met zijn boeken over Niels Verdeng en die over Marc Ackein & Sara Vits een groot publiek. Grote uitgevers hadden zijn talent al veel eerder moeten erkennen. Zijn oeuvre verdient het om gelezen te worden. Nieuwsgierigen kunnen terecht op Kobo Plus waar een groot deel van zijn werk is terug te vinden.
Al met al weet Bert Bergs opnieuw een gevoelige snaar te raken met zijn jongste thriller. Als recensent van Boekencast ben ik trots dat de eerste oefeningen van de partituur die uiteindelijk hebben geleid tot Concerto Mortale zijn verricht in een kortverhaal dat Bergs voor Boekencast schreef met als thema muziek. Dit kunt u lezen via deze link: https://www.boeken-cast.nl/2022/08/21/haydn-en-de-moord-bert-bergs/
⭐️⭐️⭐️⭐️ De vermenging van muziek met mysterie, evenals het gebruik van de klassieke muziekwereld als achtergrond, maakt het verhaal fris en verrassend.
Concerto Mortale biedt reflectie op de donkere kanten van de menselijke geest en onderzoekt tot hoever een individu zich kan verliezen in zijn eigen obsessies. Dit geeft het boek een diepgang die het onderscheidt van de gemiddelde thriller. Ik kan niet wachten op de volgende Bergs, deze concertmeester heeft zeker en vast nog veel meer noten op zijn zang.
Persoonlijke songtekst:
‘Through the night, through the night
The wind lashed and it whipped me
When I got home, my lovely creature
She was no longer with me
Somewhere she lies, this lovely creature
Beneath the slow drifting sands
With her hair full of ribbons
And green gloves on her hands’
(Nick Cave & the bad seeds – ‘Lovely creature’)
Peter
Boekencast
Genre: misdaadroman
Uitgeverij: Aquazz
ISBN: 9789083424989
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 294
Verschijningsdatum: september 2024
Hartelijke dank aan Aquazz en Bert Bergs voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.
Bert Bergs levert met Concerto Mortale een Gentse thriller af die niet alleen boeit door spanning en mysterie, maar ook door een diepgaande, eigen manier van schrijven die zeldzaam is binnen het thriller-genre. Waar veel thrillers zich vooral richten op actie en plot, weet Bergs met zijn verfijnde schrijfstijl en uitgekiende opbouw een verhaal neer te zetten dat niet enkel het thrillerelement bedient, maar ook raakt aan diepere thema’s als menselijke moraal, sociale interactie en identiteit. Dit maakt Concerto Mortale tot een verfrissende en unieke aanvulling binnen het Nederlandstalige thrillerlandschap. Dit tweede boek in de serie is van een nog hogere kwaliteit dan de eerste kennismaking met Niels Verdeng in Onvoorziene omweg. Beide titels zijn overigens uitstekend los van elkaar te lezen.
Het verhaal volgt rechercheur Niels Verdeng die met zijn team de dood van een Vlaamse cellist onderzoekt. Een klassiek muziekkwintet wordt onverwacht meegesleurd in een macaber spel van leven en dood wanneer de brute moord slechts de intro lijkt te zijn van een op handen zijnde groots requiem.
Wat deze thriller extra boeiend maakt, is de keuze om muziek als rode draad door het verhaal heen te gebruiken. Muziek wordt niet alleen gepresenteerd als een beroep en passie, maar bijna als een personage dat de spanning aanwakkert en de sfeer donkerder maakt. Bergs toont duidelijk zijn kennis en waardering voor klassieke muziek, en verweeft deze op meesterlijke wijze door het plot, wat de leeservaring verrijkt voor zowel muziekliefhebbers als lezers die voor het eerst kennismaken met dit thema.
Bert Bergs onderscheidt zich door een schrijfstijl die zowel beeldend als elegant is. Hij heeft een scherp oog voor detail en een subtiel, bijna poëtisch taalgebruik dat het verhaal een extra dimensie geeft. Beschrijvingen van locaties, personages en momenten worden met zoveel precisie en gevoel voor sfeer neergezet dat de lezer zich moeiteloos kan inleven in de wereld die hij schept. Het voelt alsof je als lezer over het podium van een oude concertzaal dwaalt, de soundtrack van het orkest zwelt onheilspellend aan, en maakt de spanning om je heen bijna tastbaar.
Omdat het spervuur aan gebeurtenissen en een veelvuldig gebruik van geloofwaardige dialogen kenmerkend zijn voor Bergs stijl, resulteert dit in een verhaal waarbij het gevoel van niets te willen missen nooit verzwakt. Bergs laat zich door niets weerhouden om zijn zinnen kort en puntig neer te pennen. Anderzijds bouwt hij rustig maar trefzeker de spanning naar de finale op, wat een uniek tempo creëert dat enerzijds de spanning aanjaagt en anderzijds de lezer laat genieten van de schrijfstijl zelf. Als een symfonie.
Daarnaast brengt Bergs op subtiele wijze de Vlaamse cultuur en identiteit naar voren, zonder het verhaal te verzwaren met te expliciete verwijzingen. De hiërarchie binnen het politieapparaat is bijvoorbeeld nog veel meer op traditie gebaseerd dan binnen het Nederlandse korps. Los van de gewelddadigheid van de expliciete misdaden roepen de harmonieuze en fatsoenlijke omgangsvormen sympathie op bij de Nederlandse lezer en een nostalgisch gevoel dat het leven vroeger mooi was.
In Concerto Mortale schuwt Bergs het niet om klassieke muziek te combineren met hedendaagse thema’s. Bert Bergs is een senior als mens, maar is gretig als een jonge hond wanneer hij auteur is. Daarmee is Bergs de uitzondering op de regel dat je in de meeste gevallen uit het verhaal kunt destilleren hoe oud de auteur is. Bert Bergs verdient met zijn boeken over Niels Verdeng en die over Marc Ackein & Sara Vits een groot publiek. Grote uitgevers hadden zijn talent al veel eerder moeten erkennen. Zijn oeuvre verdient het om gelezen te worden. Nieuwsgierigen kunnen terecht op Kobo Plus waar een groot deel van zijn werk is terug te vinden.
Al met al weet Bert Bergs opnieuw een gevoelige snaar te raken met zijn jongste thriller. Als recensent van Boekencast ben ik trots dat de eerste oefeningen van de partituur die uiteindelijk hebben geleid tot Concerto Mortale zijn verricht in een kortverhaal dat Bergs voor Boekencast schreef met als thema muziek. Dit kunt u lezen via deze link: https://www.boeken-cast.nl/2022/08/21/haydn-en-de-moord-bert-bergs/
⭐️⭐️⭐️⭐️ De vermenging van muziek met mysterie, evenals het gebruik van de klassieke muziekwereld als achtergrond, maakt het verhaal fris en verrassend.
Concerto Mortale biedt reflectie op de donkere kanten van de menselijke geest en onderzoekt tot hoever een individu zich kan verliezen in zijn eigen obsessies. Dit geeft het boek een diepgang die het onderscheidt van de gemiddelde thriller. Ik kan niet wachten op de volgende Bergs, deze concertmeester heeft zeker en vast nog veel meer noten op zijn zang.
Persoonlijke songtekst:
‘Through the night, through the night
The wind lashed and it whipped me
When I got home, my lovely creature
She was no longer with me
Somewhere she lies, this lovely creature
Beneath the slow drifting sands
With her hair full of ribbons
And green gloves on her hands’
(Nick Cave & the bad seeds – ‘Lovely creature’)
Peter
Boekencast
Genre: misdaadroman
Uitgeverij: Aquazz
ISBN: 9789083424989
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 294
Verschijningsdatum: september 2024
Hartelijke dank aan Aquazz en Bert Bergs voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.
1
Reageer op deze recensie