'Give peace a chance'

Peter van Bavel 18 juli 2024
‘De Erfgenamen’ – A.C. Porter

A.C. Porter is een pseudoniem. De auteur is in 1979 geboren en is internationaal strafrechtjurist. Hij werkte voor de Europese Commissie en de Verenigde Naties. Hij woonde in vele landen en woont nu in Nederland. Zijn inspiratie haalt hij uit verhalen van gewone mensen die betrokken raken bij memorabele momenten uit de wereldgeschiedenis. De Erfgenamen is zijn debuut. Inmiddels is door het grote succes een afspraak gemaakt over een opvolger.
N.B.: (Daar waar hij of zijn staat, kan het natuurlijk ook zij of haar zijn).

Met een omslag waarop de Stars and Stripes wapperen en het Capitool op de achtergrond twee jaren ’60 silhouetten flankeert, wordt de vergelijking met de boeken van John Grisham en David Baldacci wellicht onbedoeld actief.
Snel onderzoeken of deze associatie terecht wordt opgeroepen,

Waar gaat het verhaal eigenlijk over?

Het verhaal start in de Tweede Wereldoorlog. Vier Joodse kinderen verblijven ondergedoken in een bolwerk van Nazisme. Wanneer een van de kinderen ontdekt wordt, is het volstrekt onduidelijk wat de gevolgen zullen zijn.

Jaren na de oorlog is een van de vier kinderen van toen, Ezra Walsh, de adviseur van John F. Kennedy in zijn vroege strijd om de macht binnen de Democratische Partij.
Wanneer de voorverkiezingen in enkele staten alle aandacht opeisen wordt een van de overige drie kinderen vermoord. Steeds duidelijker wordt dat er raakvlakken zijn tussen vroeger en nu. En gevaren.

Een levensgevaarlijke jacht is gaande en het wordt een gevecht op leven en dood, dit tegen de achtergrond van grote historische gebeurtenissen.

De combinatie historie en thriller is een gouden huwelijk. Auteur Michiel Janszen maakt hier ook gebruik van. Dus liefhebbers van de ene auteur kunnen ook terecht bij het oeuvre van de ander. Porter toont hier net als Janszen zijn fascinatie voor de Tweede Wereldoorlog.
Fictieve personages domineren het verhaal tegen een historisch decor dat de lezer houvast en achtergrondkennis biedt. De fictieve personages bieden het verhaal dan weer de ruimte om, zonder geschiedvervalsing te plegen, verhaalinhoudelijk alle kanten op te vliegen.

De schrijfstijl is net als de korte genummerde hoofdstukken ondersteunend aan het verhaal. Er gebeurt veel en, ook al moet je opletten, het leest als een spannend jongensboek. Op de momenten dat John F. Kennedy zijn opwachting maakt in het verhaal, creëert dit bij de lezer een gevoel alsof je ergens onverwacht een celebrity ziet, met een respectvolle stilte en gereserveerdheid lees je die passages vervolgens verder.

Ondanks het feit dat de spanning niet echt aan de oppervlakte zit, voel je deze door het hele verhaal heen als een onderhuids ongemak.
Het uiteindelijke plot laat zich moeilijk ontwarren en zet lezers meer dan eens op het verkeerde been. Zoveel beter dan wanneer je de afloop al van mijlenver kunt voorspellen.
Vermeldenswaardig is het dat een deel van dit verhaal zich afspeelt in Obersalzberg. Het boek dat ik hierna mocht recenseren, Mijn moeder is gek van Arthur van Amerongen, speelde zich ook deels af in Obersalzberg. Opvallend en ook het enige raakvlak. Hoewel, beide boeken zijn aanraders.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Met De Erfgenamen heeft AC Porter zijn visitekaartje afgegeven. Zijn werkervaring en opleiding leveren het verhaal een dermate stevige fundering op dat hij daarnaast kan excelleren in het neerzetten van de personages. Het enerzijds groot maken van onbekenden en het daarnaast laten figureren van mensen met een grote historische inbreng is een meesterzet. Vergeet Baldacci en Grisham.
Onthoud Porter,
A.C. Porter.

Persoonlijke songtekst:

‘C’mon, ev’rybody’s talking about
Ministers, sinisters, banisters and canisters
Bishops and Fishops and Rabbis and Popeyes and bye-bye, bye-byes
Let me tell you now
Ev’rybody’s talking ‘bout
Revolution, evolution, masturbation, flagellation, regulation, integrations
Meditations, United Nations, congratulations
All we are saying is give peace a chance
All we are saying is give peace a chance’
(John Lennon & Yoko Ono – ‘Give peace a chance’)

Peter
Boekencast

Genre: thriller
Uitgeverij: Xander
ISBN: 9789401622202
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 382
Verschijningsdatum: mei 2024

Hartelijke dank aan Xander uitgeverij voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.

Meer recensies van Peter van Bavel