'Me and Julio down by the schoolyard'

‘Het schoolplein’ – Michelle Frances

Omdat ik een voorkeur heb voor fysieke (papieren) boeken, moest ik een maandje langer wachten op de nieuwe Michelle Frances. Daar waar ik met enige tegenzin en schoorvoetend begon in haar vorige thriller Zijn nieuwe vriendin, omdat ik op voorhand niet enthousiast kon zijn met een vrouwenthriller, kon ik dit keer niet wachten op haar nieuwe boek. Ze schrijft over zulke alledaagse gebeurtenissen dat het lijkt of het verhaal een verlengstuk van jouw eigen leven is. Die magie hoopte ik met Het schoolplein opnieuw te vinden.

Het wachten werd beloond met een papieren versie die middels pod (print on demand) in mijn bezit kwam. Het boek wordt daardoor niet standaard als fysiek exemplaar uitgebracht, maar de uitgever kan zelf beslissen hoeveel gedrukte exemplaren er uitkomen. Hierdoor lijkt het er steeds meer op dat een e-book-publicatie eenvoudiger is en minder risicovol. Dat maakt dat ik in het bezit ben van een collectors item, zelfs bij de meest bekende online leverancier met het blauwe mannetje is alleen het e-book te verkrijgen. Ik hoop dat we altijd papieren exemplaren kunnen blijven lezen, terwijl anderen zullen beweren dat ik met mijn tijd mee moet gaan.

Het papier waarop het boek is gedrukt is zwaar, zacht en ruikt heerlijk. Een zintuig dat met lezen op een e-reader een stuk minder wordt geprikkeld. Het lettertype en de lettergrootte zijn uitstekend gekozen. De omslag is kwalitatief wat minder. De toplaag laat aan de randen los van de papieren onderlaag, waarschijnlijk een gevolg van het pod-principe. Ruim honderd korte hoofdstukken en bijna vierhonderd bladzijden wachten op mij.

Waar gaat Het schoolplein eigenlijk over?

Nancy en haar tienjarige dochter Lara verhuizen naar Ripton, een klein dorpje op het Britse platteland. De reden van deze verhuizing is aanvankelijk onduidelijk. Ze gaan voor een nieuwe start na een heftige gebeurtenis en betrekken een enorm groot en mooi oud huis. Nancy beschikt over een flink budget want ze besluit direct om allerlei aanpassingen aan de woning te laten doen. Lara gaat naar school en Nancy probeert op het schoolplein sociaal contact te leggen met de andere ouders. Wanneer Lara na een aanvaring met een klasgenootje te maken krijgt met pestgedrag op school, is dit het startschot voor een huiveringwekkend scenario. Langzaam maar zeker wordt het Nancy en Lara onmogelijk gemaakt om deel uit te maken van de kleine gemeenschap. Nancy is echter niet van plan om haar leven opnieuw uit handen te geven.

Dit boek is niet weg te leggen. Je herinnert je direct de eerste stappen van de eigen kinderen op het schoolplein. Voelen ze zich veilig, sluiten ze gemakkelijk vriendschappen, hebben ze plezier? En dan slaat het noodlot toe. De grootste angst wordt werkelijkheid. Je kind wordt gepest en gaat gebukt onder de druk van een aantal anderen. Wanneer je voor jouw kind opkomt, word je zelf het slachtoffer van het geroddel van de ouders. Sommige hoofdstukken of delen ervan tonen een ander lettertype. Hierin wordt de inhoud van een groepsapp weergegeven. App-groepjes zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Hierin gebeuren ook kwalijke dingen. Mensen worden uitgesloten van deelname aan zo’n groep en inhoudelijk gezien bieden ze een podium aan geklaag en geroddel.

Groepsdruk is een kwaadaardig fenomeen. Zowel de onmacht als de frustratie van de slachtoffers zijn beklemmend in woorden gegoten. Michelle Frances maakt je boos en uiteindelijk zelfs wraakzuchtig.

Enige dissonant van dit geweldige boek is het einde. Het einde is afgeraffeld waardoor ja na afloop met een kleine kater achterblijft. Alle verhaallijnen komen bij een bepaalde gebeurtenis bij elkaar aan het einde en dan ontstaat er haast. En dat is jammer. Het gaat ten koste van de grote zorg en aandacht die aan het merendeel van het boek is besteed.

Er is geen sprake van nagelbijtende spanning maar het wringt en schuurt voortdurend. Die vorm van spanning is zelfs nog minder comfortabel dan de spanning die moorddadige thrillers kenmerkt.

⭐️⭐️⭐️ Met Het schoolplein heeft Michelle Frances opnieuw haar visitekaartje afgegeven. Zo geloofwaardig schrijven maar weinig auteurs. Een tenenkrommend verhaal over het gedrag van kinderen onderling en de overtreffende trap als het gaat om het verwerpelijke roddelgedrag van de ouders van deze kinderen. Daar waar de opvoeding faalt, komt Michelle Frances in beeld. Een zeer knap geschreven thriller.

Persoonlijke songtekst:
‘And I’m on my way
I don’t know where I’m going
I’m on my way
I’m taking my time
But I don’t know where
Goodbye to Rosie, the queen of Corona
Seein’ me and Julio
Down by the schoolyard
Seein’ me and Julio
Down by the schoolyard’
(Paul Simon – ‘Me and Julio down by the schoolyard’)

Peter
Boekencast

Genre: thriller
Uitgeverij: Boekerij
ISBN: 9789059901360
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 384
Verschijningsdatum: februari 2024

Hartelijke dank aan Meulenhoff Boekerij voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.

Meer recensies van Peter van Bavel