Lezersrecensie
'All night long'
‘Kolos’ – Roel Haanen
Om Kolos van Roel Haanen zijn debuut als auteur te noemen, is enerzijds feitelijk juist en anderzijds uiterst ongepast. Haanen schrijft al tijden voor het filmmagazine Schokkend Nieuws, dat zich een specialiteit mag noemen op het gebied van horror-, fantasy-, sciencefiction- en cultfilms. Daarnaast is hij als adviseur en beleidsmaker werkzaam, met als core business communicatie en crisismanagement.
Het verhaal van Kolos heeft meer lagen dan een ui. Steeds wanneer je denkt te weten welke kant het verhaal op zal gaan, legt Haanen een nieuwe laag vrij, die je de adem beneemt, je mond doet openvallen en tranen in de ogen brengt.
Wat begint als een coming-of-age waarin Laura en haar moeder noodgedwongen naar een flat moeten verhuizen, een flat die alle glans in de voorbije jaren heeft verloren en in de volksmond de Kolos wordt genoemd, wordt een zoektocht naar de minst slechte invulling van hun nieuwe leven. Laura bouwt een vriendschap op met haar leeftijdgenoot Sharon, die zelfs lijkt uit te groeien naar verliefdheid.
Net wanneer je getuige lijkt te worden van deze romance, schakelt de camera over naar een politiechef, dan naar een beschadigde en verknipte rechercheur om vervolgens in te zoomen op het leven van Barry, de leider van een kleine motorbende die zich volledig focust op de noodzaak om in de voetsporen van zijn vader te treden. Haanen maakt gebruik van het auctoriaal perspectief, waarbij het verhaal op cinematografische wijze wordt vastgelegd. Verschillende tijdvensters, veel wisselende camerastandpunten en de visuele kracht middels het gebruik van krantenkoppen en artikelen.
Zijn kennis over wonen, architectuur, jongeren en filmografie zet hij als kracht in waardoor het verhaal, ondanks de horror en symboliek, zijn geloofwaardigheid weet te behouden. Tijdens het lezen van Kolos is de associatie met bekende films eenvoudig te leggen. ‘It’ van Stephen King evolueert ook van een coming-of-age naar een horrorfilm, de Kolos roept als gebouw herinneringen op aan het Overlook hotel uit The Shining, terwijl er ook momenten zijn waarop werken van Kubrick, Tarantino en Lynch in de gedachten naar boven komen. De auteur zelf noemt een aantal klassieke horrorfilms in zijn verhaal. Die komen op het nog-te-kijken-lijstje.
Wat dit boek bijzonder maakt, is Haanen’s vermogen om de verschillende personages in een leef- en gedachtewereld te plaatsen die volledig consistent is met hun leeftijd, karaktereigenschappen en afkomst. Hierdoor worden het mensen van vlees en bloed met hun eigen wil, wensen en dromen. Vergeet ook de bedreigingen niet. Die lopen als een rode draad door het verhaal heen.
De verwijzing naar het werk van fantasy en horrorauteur H.P. Lovecraft (1890-1937) wordt op het omslag gemaakt. Die is niet uit de lucht gegrepen. Het lijkt alsof de Cthulhu boven de Kolos hangt, een monsterlijke kracht die het onoverkomelijke symboliseert.
Hoe groot we de eigen impact op de wereld om ons heen ook inschatten, we moeten ons realiseren dat er altijd iets veel groters is, een natuurkracht, waarop we als eenvoudige mensen geen enkele invloed hebben. En dat is exact de wezenlijke essentie waarmee Haanen ons achterlaat, wanneer we Kolos dichtslaan.
Kolos bevat ook nog een muziekvraag, waar ik als liefhebber mee aan de slag kon. De oplossing is Scooby Snacks van Fun Lovin’ Criminals. Ik had het antwoord op deze vraag graag als persoonlijke songtekst willen toevoegen, maar uiteindelijk bleek hiervoor maar één song in aanmerking te komen.
⭐️⭐️⭐️⭐️ Kolos is een huiveringwekkende, atmosferische horror-roman die moeiteloos de invloed van Lovecraft, King en Barker combineert. De dreiging die in de flat huist, overstijgt het alledaagse en raakt aan een oeroude, ongrijpbare entiteit van monsterlijke proporties. Haanen levert een moderne, Nederlandstalige variant op kosmische horror, door zijn rauwe en fysieke benadering. Hij speelt met sfeer en spanning, bouwt deze gestaag op, en laat de horror subtiel binnensijpelen voordat deze volledig losbarst. Zijn beschrijvingen van de Kolos, met zijn vochtige gangen en flikkerende lichten, dragen bij aan een gevoel van onbehagen dat langzaam onder de huid kruipt.
Kolos is een aanrader voor liefhebbers van diepe, psychologische en bovennatuurlijke horror die meer behelst dan wat oppervlakkige schrikmomenten.
Persoonlijke songtekst:
‘Da Da, ooooh
Well, my friends, the time has come
To raise the roof and have some fun
Throw away the work to be done
Let the music play on (play on, play on, play on…)
Everybody sing, everybody dance
Lose yourself in wild romance
We’re going to Party, Karamu, Fiesta, forever
Come on and sing along!
We’re going to Party, Karamu, Fiesta, forever
Come on and sing along!
All night long (all night), All night (all night)
All night long (all night), All night (all night)
All night long (all night), All night (all night)
All night long! (all night), Ooh, yeah (all night)’
(Lionel Ritchie – ‘All night long’)
Peter
Boekencast
Genre: roman
Uitgeverij: Ezo Wolf
ISBN: 9789083416199
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 304
Verschijningsdatum: oktober 2024
Hartelijke dank aan Ezo Wolf uitgevers voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.
Om Kolos van Roel Haanen zijn debuut als auteur te noemen, is enerzijds feitelijk juist en anderzijds uiterst ongepast. Haanen schrijft al tijden voor het filmmagazine Schokkend Nieuws, dat zich een specialiteit mag noemen op het gebied van horror-, fantasy-, sciencefiction- en cultfilms. Daarnaast is hij als adviseur en beleidsmaker werkzaam, met als core business communicatie en crisismanagement.
Het verhaal van Kolos heeft meer lagen dan een ui. Steeds wanneer je denkt te weten welke kant het verhaal op zal gaan, legt Haanen een nieuwe laag vrij, die je de adem beneemt, je mond doet openvallen en tranen in de ogen brengt.
Wat begint als een coming-of-age waarin Laura en haar moeder noodgedwongen naar een flat moeten verhuizen, een flat die alle glans in de voorbije jaren heeft verloren en in de volksmond de Kolos wordt genoemd, wordt een zoektocht naar de minst slechte invulling van hun nieuwe leven. Laura bouwt een vriendschap op met haar leeftijdgenoot Sharon, die zelfs lijkt uit te groeien naar verliefdheid.
Net wanneer je getuige lijkt te worden van deze romance, schakelt de camera over naar een politiechef, dan naar een beschadigde en verknipte rechercheur om vervolgens in te zoomen op het leven van Barry, de leider van een kleine motorbende die zich volledig focust op de noodzaak om in de voetsporen van zijn vader te treden. Haanen maakt gebruik van het auctoriaal perspectief, waarbij het verhaal op cinematografische wijze wordt vastgelegd. Verschillende tijdvensters, veel wisselende camerastandpunten en de visuele kracht middels het gebruik van krantenkoppen en artikelen.
Zijn kennis over wonen, architectuur, jongeren en filmografie zet hij als kracht in waardoor het verhaal, ondanks de horror en symboliek, zijn geloofwaardigheid weet te behouden. Tijdens het lezen van Kolos is de associatie met bekende films eenvoudig te leggen. ‘It’ van Stephen King evolueert ook van een coming-of-age naar een horrorfilm, de Kolos roept als gebouw herinneringen op aan het Overlook hotel uit The Shining, terwijl er ook momenten zijn waarop werken van Kubrick, Tarantino en Lynch in de gedachten naar boven komen. De auteur zelf noemt een aantal klassieke horrorfilms in zijn verhaal. Die komen op het nog-te-kijken-lijstje.
Wat dit boek bijzonder maakt, is Haanen’s vermogen om de verschillende personages in een leef- en gedachtewereld te plaatsen die volledig consistent is met hun leeftijd, karaktereigenschappen en afkomst. Hierdoor worden het mensen van vlees en bloed met hun eigen wil, wensen en dromen. Vergeet ook de bedreigingen niet. Die lopen als een rode draad door het verhaal heen.
De verwijzing naar het werk van fantasy en horrorauteur H.P. Lovecraft (1890-1937) wordt op het omslag gemaakt. Die is niet uit de lucht gegrepen. Het lijkt alsof de Cthulhu boven de Kolos hangt, een monsterlijke kracht die het onoverkomelijke symboliseert.
Hoe groot we de eigen impact op de wereld om ons heen ook inschatten, we moeten ons realiseren dat er altijd iets veel groters is, een natuurkracht, waarop we als eenvoudige mensen geen enkele invloed hebben. En dat is exact de wezenlijke essentie waarmee Haanen ons achterlaat, wanneer we Kolos dichtslaan.
Kolos bevat ook nog een muziekvraag, waar ik als liefhebber mee aan de slag kon. De oplossing is Scooby Snacks van Fun Lovin’ Criminals. Ik had het antwoord op deze vraag graag als persoonlijke songtekst willen toevoegen, maar uiteindelijk bleek hiervoor maar één song in aanmerking te komen.
⭐️⭐️⭐️⭐️ Kolos is een huiveringwekkende, atmosferische horror-roman die moeiteloos de invloed van Lovecraft, King en Barker combineert. De dreiging die in de flat huist, overstijgt het alledaagse en raakt aan een oeroude, ongrijpbare entiteit van monsterlijke proporties. Haanen levert een moderne, Nederlandstalige variant op kosmische horror, door zijn rauwe en fysieke benadering. Hij speelt met sfeer en spanning, bouwt deze gestaag op, en laat de horror subtiel binnensijpelen voordat deze volledig losbarst. Zijn beschrijvingen van de Kolos, met zijn vochtige gangen en flikkerende lichten, dragen bij aan een gevoel van onbehagen dat langzaam onder de huid kruipt.
Kolos is een aanrader voor liefhebbers van diepe, psychologische en bovennatuurlijke horror die meer behelst dan wat oppervlakkige schrikmomenten.
Persoonlijke songtekst:
‘Da Da, ooooh
Well, my friends, the time has come
To raise the roof and have some fun
Throw away the work to be done
Let the music play on (play on, play on, play on…)
Everybody sing, everybody dance
Lose yourself in wild romance
We’re going to Party, Karamu, Fiesta, forever
Come on and sing along!
We’re going to Party, Karamu, Fiesta, forever
Come on and sing along!
All night long (all night), All night (all night)
All night long (all night), All night (all night)
All night long (all night), All night (all night)
All night long! (all night), Ooh, yeah (all night)’
(Lionel Ritchie – ‘All night long’)
Peter
Boekencast
Genre: roman
Uitgeverij: Ezo Wolf
ISBN: 9789083416199
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 304
Verschijningsdatum: oktober 2024
Hartelijke dank aan Ezo Wolf uitgevers voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.
1
Reageer op deze recensie