'Alles is liefde'

‘Niets is alles wat er is’ – Erik Segers

Het is 2024 en Erik Segers (1961) is alweer toe aan zijn zesde roman. Erik studeerde Germaanse filologie aan de Universiteit van Gent, schreef korte verhalen en televisiescenario’s en is uitgever bij Good Stuff! Books waar hij naast zijn eigen werk ook boeken van andere auteurs uitbrengt. Zijn eerste boek Ik ging naar de dokter verscheen in 2019 en kreeg ieder jaar een opvolger middels Een meisje met twee borsten (2020), In de lavabo (2021), Hotel Adonis (2022), Elke man is een vrouw (2023) en dit kalenderjaar Niets is alles wat er is.
Daarnaast vindt Erik nog tijd voor zijn columns in Dag Allemaal, een Vlaams succesvol weekblad en/of ‘roddelboekske’.

Het ontwerp van de omslag is gemaakt door Sigrid Vanhoutte, geen onbekende van Erik. De kleurstelling en het lettertype doen denken aan de boeken van Colleen Hoover. Het verhaal wordt geserveerd als een moderne romantische tragedie als die van Romeo & Julia. Zou Segers zich uiteindelijk tot zijn serieuze kant hebben bekeerd?

Op de achterzijde van het boek lees ik: ‘mét een happy ending’. Ik gniffel en vermoed dat Erik Segers in alles precies niets is veranderd.

De overgang van het zojuist uitgelezen boek naar het starten in een nieuw boek van Segers is als een winterse dag die eindigt in een hittegolf. Niets is logisch en alles is verrassend. Het boek is verdeeld in vier delen: Niets, Niets en alles, Alles en niets en Alles. Dat zegt natuurlijk niets maar is wel alleszeggend.

Zoals William Shakespeare al schreef: Alles of Niets, that’s the question.

Ieder deel is onderverdeeld in genummerde hoofdstukken waarbij de teller aan het eind van het boek bij 55 stopt. Sommige hoofdstukken hebben voorafgaand een blanco pagina met een cursief gedrukt nietszeggend citaat erop, dat alles zegt over wat je in dat hoofdstuk mag verwachten.

En wat mag je verder verwachten? Waarover gaat eigenlijk Niets is alles wat er is? Dat zal ik van A tot Z uitleggen. Alissa en Zebedeus zijn een setje. Ze hebben hun leven in niets op orde en dat leidt er al snel toe dat zij alles verliezen. Poedelnaakt komen zij op straat te staan maar voordat ze daar zijn, worden ze in hun zojuist noodzakelijkerwijs verlaten appartement aangesproken door een nietsontziende man met de alleszins bekende naam Robert Rijkaard. Hij doet Zebedeus en Alissa een voorstel waardoor ze in één klap uit de financiële problemen zijn: Hij wil een miljoen euro uitreiken aan het stel wanneer hij een uurtje mag poepen met Alissa. Het heeft niets te maken met het delen van een toilet, maar alles met de Vlaamse betekenis van het woord. Hoewel het alles zou oplossen, voelen ze er niets voor.
De problemen van het tweetal nemen in aantal evenredig toe met het aantal hilarische personages dat zijn opwachting nog maakt. Een nietsontziend en allesbehalve saai verhaal is wat volgt.

Alles wordt expliciet beschreven en niets of niemand wordt ontzien. In alles is dit een boek voor de liefhebbers van de verhalen van Colleen Hoover en voor de allereerste keer zullen ook de partners van deze groep lezers alles willen weten over Alissa en Zebedeus. Van allesomvattende erotiek tot nietsverhullende stomende seks, van filosofie tot bladerdeeg, alles is liefde.

N.B.: Wanneer je niets aan deze recensie hebt, wil ik je aanraden om alles zelf te gaan lezen. Ook bij de (online) boekwinkel zul je ervaren: Niets is alles wat er is.

N.B. 2: Een tip voor de auteur m.b.t. zijn nog te verschijnen roman in 2025: neem leuke citaten van vroegere recensies op in het omslagontwerp op de binnenflap. Andere suggestie: een binnenflap. Randvoorwaardelijk: de zevende Segers.

⭐️⭐️⭐️⭐️ Met Niets is alles wat er is heeft Erik Segers niets nagelaten om zichzelf in alles te overtreffen. Een nietszeggend verhaal is het alleszins niet gebleken. Zonder lief ben je niets en zonder liefde nergens. Alles draait om de liefde. Zoals Romeo al sprak tegen Julia: sei la luce nella mia oscurità, sei il mio tutto nei momenti di nulla.

Grazie di tutto, Erik.
Dit is verreweg jouw beste boek tot nu toe!!

Persoonlijke songtekst:

‘Alles is liefde voor wie dat wil en voor wie nog durft te dromen
Over wonderlijke prinsen op witte paarden
Die niet goed kunnen rijden en hun geheimen lang bewaren
En alles is ook liefde voor wie stilletjes verlangt
Alles is liefde..
Alles is liefde..
Voor iemand zoals jij
Voor hem, voor haar, voor mij.’

(Bløf – ‘Alles is liefde’)

Peter
Boekencast

Genre: roman
Uitgeverij: Good Stuff! Books
ISBN: 9789464665628
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 254
Verschijningsdatum: april 2024

Hartelijke dank aan Good Stuff! Books voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.

Meer recensies van Peter van Bavel