'Operator'

Peter van Bavel 27 juni 2024
‘Terugkeer’ – Harlan Coben

Harlan Coben geniet grote faam als thrillerauteur. Hij studeerde Politieke Wetenschappen en was enige tijd werkzaam in de reisbranche. Zijn succes als auteur kwam in de Lage Landen met Niemand vertellen. Toen had hij al veel succes in eigen land (VS) met de serie rond sportmakelaar en speurder Myron Bolitar. Veel van zijn werk is verfilmd en ook op Netflix zijn meerdere miniseries te zien, gebaseerd op zijn boeken. Vaak spelen zijn spannende verhalen zich af in kleine besloten gemeenschappen waardoor het aantal verdachten wordt ingeperkt. Op deze wijze kan hij veel aandacht aan de karaktereigenschappen van de personages besteden; zijn grote kracht en talent.

Coben was de favoriete auteur van mijn vader, die niet van lezen hield. Alleen de boeken van Coben wisten hem keer op keer te verleiden. Jammer genoeg kan hij deze jongste van Coben niet meer lezen. De thrillers van deze auteur hebben derhalve feitelijk al generaties aan lezers opgeleverd. Extra leuk is het dat Terugkeer ook de terugkeer van Myron Bolitar oplevert.

Waar gaat het boek over?
Privédetective, sportmakelaar en voormalig professioneel basketballer Myron Bolitar wordt verrast door de komst van twee federale agenten. De informatie die hij van de twee FBI-agenten ontvangt is echter nog veel verrassender. Greg Downing, de beroemde basketbalcoach en een oude bekende van Myron, heeft zijn DNA achtergelaten op de plaats van een misdaad. Onverklaarbaar, want Myron hield drie jaar eerder een afscheidsspeech op de begrafenis van deze Greg Downing. Samen met zijn oude vriend Win speurt Myron naar de ontrafeling van deze onmogelijke verdachtmaking. Maar wat is er dan wel gebeurd?

‘Coben stelt nooit, maar dan ook nooit teleur’

Dit citaat van auteur Lee Child staat op de achterzijde van het boek. Helaas heeft Lee geen gelijk gekregen. Het verhaal is opgehangen aan de terugkeer van het personage Myron Bolitar. Dat zal voor de fans als een warm bad voelen. Omdat de personages in de gedachte van Coben geen introductie behoeven, blijven het bordkartonnen personages. Weinig uiterlijke en innerlijke kenmerken, waardoor de namen geen mensen met diepgang worden, maar namen blijven. En er zitten voldoende namen in. Omdat ze geen levende personages willen worden, slaat de verwarring toe. Wie is dat ook alweer en wat heeft hij/zij al eerder gezegd en gedaan?

Ik heb het boek in twee dagen uitgelezen terwijl het qua leeservaring leek alsof ik het boek in flarden had gelezen, uitgesmeerd over weken. Daarnaast heeft het geheel te kampen met een lage geloofwaardigheid. Hoe groot is de kans dat je een rijke invloedrijke snob en een sportmakelaar een serie moorden laat onderzoeken terwijl de FBI en het hele politieapparaat vanaf de zijlijn passief toekijken hoe Myron en Win vorderen met hun onderzoek.

Dat Coben een auteur is die weet hoe je geloofwaardige dialogen moet schrijven en hoe je een verhaal door de fameuze plottwist vakkundig kunt laten afbuigen, staat buiten kijf. Dit schrijftalent voorkomt dat het boek als geheel kopje onder gaat. Nu spartel ik naar het verrassend einde en ben blij dat ik mij kan gaan afdrogen. Het bad wilde maar niet warm worden.

Complimenten voor de Nederlandse vertaling van Annemarie Lodewijk en Jan Pott. Het ook naar het Nederlands vertalen van Engelstalige songteksten leek mij aanvankelijk een slecht idee, maar dit pakte over het geheel genomen verrassend goed uit.

⭐️⭐️ Terugkeer is een nergens excellerende thriller. Ik heb genoten van de humor die deze Coben bevat. De relatie van Myron met zijn huidige partner Teresa en de contacten met de mensen uit zijn verleden zorgen voor een extra aangenaam sausje. Het eigenlijke verhaal komt fragmentarisch over en is verre van geloofwaardig. De keuze om terug te keren naar bekende personages heeft ertoe geleid dat Terugkeer nauwelijks karakterontwikkeling toont. Laat dat nu normaliter één van de doorgaans krachtige wapens van deze auteur zijn. Een thriller waarin weinig schot zit en waar in totaliteit weinig wordt geraakt.

Persoonlijke songtekst:
‘Operator, oh, let’s forget about this call
There’s no one there I really wanted to talk to
Thank you for your time
Ah, you’ve been so much more than kind
You can keep the dime
But isn’t that the way they say it goes?
Well, let’s forget all that
And give me the number if you can find it
So I can call just to tell ‘em I’m fine
And to show I’ve overcome the blow
I’ve learned to take it well
I only wish my words could just convince myself
That it just wasn’t real
But that’s not the way it feels’
(Jim Croce– ‘Operator‘)

ISBN: 9789049203443
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 384
Verschijningsdatum: mei 2024

Hartelijke dank aan Meulenhoff Boekerij voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.

Meer recensies van Peter van Bavel