'Daar gaat ze'

Peter van Bavel 27 juni 2024
‘Vanuit de hoogte’ – Marc Swerts

Eens per jaar weet auteur, wetenschapper en muzikant Marc Swerts (1966) mij enorm te verrassen. Een handgeschreven envelop landt in mijn brievenbus en bevat een kleine compacte inhoud.
Dit keer zijn gloednieuwe novelle Vanuit de hoogte.
Al zijn vijfde campusroman in een reeks over de Brabantse Universiteit te Tilburg.
Het boek opent met de songtitel en openingszin van een bekende song van de Vlaamse band Clouseau,
‘Daar gaat ze’.

Waar gaat het verhaal eigenlijk over?

Professor Doctor Dekker maakt weer zijn opwachting in een zorgvuldig gestileerd verhaal. De aandacht voor deze zelfgenoegzame solist wordt echter volledig gestolen door drie vrouwen die elkaar wel eens hebben gezien maar elkaar niet goed kennen. Ze krijgen alle drie hun eigen hoofdstuk, de poetsvrouw Leyla, de studente Fleur en de docente Petra en worden geflankeerd door de hoofdstukken Voorspel en Finale.
Het draait allemaal om een uitwisselingsprogramma, een gezamenlijke tegenstander en budgettering.

Is het louter academisch? Welnee, ik heb een aantal keren hardop moeten lachen. De start is hilarisch wanneer Dekker verliefd is, maar niet op zijn vrouw. Nog grappiger wordt het wanneer poetsvrouw Leyla haar afkomst moet verantwoorden en het wordt verdrietig wanneer teleurstellingen zich opstapelen en tot eenzame hoogte leiden. Hoewel, eenzaam?!
De woorden die de zinnen vormen laten ruimte voor de onuitgesproken woorden. Er wordt zoveel niet expliciet geschreven wat wel in het hoofd van de lezer plaatsvindt.
Als een ingewikkeld lijnenspel komen alle verhaallijnen samen en tonen hun schoonheid door vernuft.

Het is niet noodzakelijk om de inmiddels vijf boeken op volgorde te lezen, ook wanneer je dit verhaal los leest is het goed te volgen. Het is wel aanbevelenswaardig om ze alle vijf op volgorde te lezen. Enkele van de personages worden, door de boeken heen, nog fijner geschetst. De personages zijn geloofwaardig en iedereen kent wel iemand die in het echte leven karikaturaal wordt getypeerd door het bewuste personage.
Ook de personages die in Vanuit de hoogte voor het eerst ten tonele verschijnen zijn zo herkenbaar. Het gemaakte enthousiasme van de cursusleider en de geforceerde trainingsvormen spreken tot de verbeelding van iedere lezer die wel eens een bedrijfstraining heeft gehad.
Marc Swerts toont het leven door een vergrootglas. Hij heeft geen dik boek nodig om zijn boodschappen over te brengen. Hij is de ware artiest die veelzeggend is door weinig woorden te gebruiken.

Wanneer je zijn boeken niet in de boekhandel kunt vinden, kun je ze ook bekijken en bestellen via MarcSwerts.com

Hoe ging dat liedje ook weer verder?
‘En zoveel schoonheid heb ik nooit verdiend’

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Met Vanuit de hoogte stijgt Marc Swerts tot ongekende hoogte.
Af en toe is iets zo volstrekt geniaal dat het eenvoudig oogt. Denk aan een steekpassje van Messi, een gitaarriff van Jimmy Page of de penseelstreek van een oude Meester.
Briljant in alle ogenschijnlijke eenvoud.
Dit miniatuurtje van 120 pagina’s is zo zorgvuldig geassembleerd dat, gebruikmakend van een pincet, alle facetten met precisie op de juiste plek zijn terechtgekomen, waardoor de zintuigen maximaal worden gekieteld en je tot tranen toe wordt geroerd door de volstrekte perfectie die Swerts heeft gevonden.
Wanneer je van meesterwerken houdt, lees zijn boeken.

Persoonlijke songtekst:

‘Daar gaat ze
En zoveel schoonheid heb ik nooit verdiend
Daar staat ze
En zoveel gratie heb ik nooit gezien’

(Clouseau – ‘Daar gaat ze’)

Peter
Boekencast

Genre: roman
Uitgeverij: Beefcake Publishing
ISBN: 9789493293564
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 126
Verschijningsdatum: mei 2024

Hartelijke dank aan Marc Swerts en Beefcake Publishing voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar, in ruil voor deze eerlijke recensie.

Meer recensies van Peter van Bavel