Historische waarde

Petra Holla 26 oktober 2024
Ik mocht dit boek lezen voor de boekenreizigers.
Op de cover zien we een vrouw in witte onderkleding met een rode ouderwetse rode water pot. Wie is deze dame? De Vroedvrouw? Het maakt het wat mysterieus.
Het verhaal pakt je meteen vanaf het begin. Het leest vlot weg en het is goed leesbaar voor de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Jeanine weet heel goed de hardheid van die tijd woorden te geven en de personages levensecht en realistisch neer te zetten. Daarbij weet zij eveneens de historische waarde in een goed perspectief om te zetten naar heerlijke personages die voldoende diepgang krijgen en waarbij je hoopt dat het voor Eefje goed afloopt. Hoewel het einde wat abrupt is en daar zeker nog wel wat meer in gezeten had, is het een boek die zeer veel laat zien over die tijd.
Het verhaal gaat over Eefje die vroedvrouw wil worden net als haar moeder Fijtje. Het leven is hard, het geld is schaars, aan eten is lastig te komen en de huren van de aftandse huisjes zijn hoog. Als lezer wordt je meegenomen in een stukje geschiedenis en hardheid van het leven in de 17e eeuw in Nederland. Vrouwen die geen examen mogen doen als ze niet getrouwd zijn, de slavernij die ook in Nederland aanwezig is en de dominantie van de mannen.
Jeanine weet het leven van Eefje zo neer te zetten dan je met haar meeleeft in alle facetten. De vriendschap tussen vrouwen die eigenlijk voor de buitenwereld niet mag. De creativiteit die Eefje heeft om hoe dan ook haar levensdoel vorm te geven ondanks de tegenwerking die ze ervaart. Bij nacht en ontij uit je bed worden gehaald, de vrouwen die bevallen helpen met al je kennis, de opkomst van de moderne technieken die door Dokter Ruysch wordt onderwezen en waar niet iedereen zich in kan vinden.
Naast armoede, hardheid van het leven, weet Jeanine er een ware pageturner van te maken.

Meer recensies van Petra Holla