Indringend mooi

Petra Holla 12 oktober 2024
Ik mocht dit boek lezen voor de boekenreizigers.
De cover laat de drie vrouwelijke personages uit dit boek op de rug zien; waarbij de brug van Nijmegen met de vliegtuigen goed de inhoud van het verhaal weergeven.
Het verhaal speelt zich af in de tweede wereld oorlog rond Operatie Market Garden. Elk hoofdstuk heeft een naam zodat je weet bij welk personage; Antonia, Claar, Hanna of Walter, je nu verder gaat. Het verhaal lees vlot weg en trekt je, mede door de beeldende manier van schrijven in de personages. Het geeft een reëel beeld van de offers die de mensen hebben moeten brengen voor de bevrijding, voor elkaar, voor onze vrijheid. Het verhaal wordt afgesloten met een bijzonder epiloog.
In Nijmegen woont Antonia met haar dochters Claar en de mank lopende Hanna. Hun vader Philip is al eerder overleden. Elk van deze dames beleeft de oorlog intens en zetten zich elk op hun eigen manier in voor de medemens. Antonia is vroedvrouw en op haar fiets gaat ze bij de mensen thuis de bevalling begeleiden. Claar is actief in het verzet waarbij ze vaak de grenzen op zoekt en zusje Hanna is werkzaam als verpleegster in het Canisius ziekenhuis. De Amerikaanse Walter (bijnaam Bear) is naar Engeland gekomen om te helpen Europa te bevrijden van de Duisters. Heel langzaam weet Brenda de diverse losse lijnen met elkaar samen te verweven en de personages zo te verdiepen dat je door wilt lezen. Je voelt het doorzettingsvermogen van deze dames en heer, je voelt hun wilskracht, de emoties bij wat ze meemaken en de zorgen om hun dierbare. Eveneens weet Brenda heel goed de hoofdstukken zo te schrijven dat je een gebeurtenis van zowel de kant van Antonia als iemand anders leest. Zeer goed gedaan.
Het is een anders dan anders oorlogsboek die zo pakkend en spanning opbouwend is geschreven dat je het boek dichtslaat en zeker bij moet komen. Hoewel het een fictief verhaal is, herken je gebeurtenissen, plaatsen en de drang van de personages.

Meer recensies van Petra Holla