Heerlijk vlot verhaal

Petra Holla 06 september 2024
Ik mocht dit boek lezen voor de boekenreizigers.
De cover is mysterieus waarbij de rode titel, rode paraplu en rode naam van de auteur er uitspringen. Het is een passende cover en titel na het lezen van het boek.
In het verhaal maken we kennis met de bevriende gezinnen van Diego Garcia en Patrick Spencer. Beide zijn getrouwd en hebben kinderen. Gezamenlijk besluiten te op vakantie te gaan naar Zweden waar Marianne; een oud collega van hun vrouwen Elvira en Mariska tegenwoordig woont. Marianne is getrouwd met Aksel die samen met zijn zus Anna in Zweden is geboren.
Na de spannende proloog, wordt het verhaal opgesplitst in 2 delen; 31 jaar later en daarop weer 6 jaar later. Ilona weet zeer beeldend en vlot te schrijven waardoor je in het verhaal zit en het boek eigenlijk niet weg wilt leggen. Je wilt weten hoe het gekomen is dat 11-jarige Sofia vermist is, je wilt weten wat er met de jongens Mateo en Quinten is gebeurd, Je wilt weten hoe het met Mariska gaat. Gedegen word het verhaal opgebouwd, niets wordt afgeraffeld. Naast het verhaal weet Ilona de wetenschappelijke experimenten een plek te geven, hoe de werking tussen ziekenhuizen en het bedrijfsleven is. Iets wat anno nu heel herkenbaar is.
Hoewel er geen plotwendingen zijn wordt je als lezer wel aan het meedenken gezet, wie o wie is hier aan de touwtjes aan het trekken, wie bespeeld een ieder. Daarnaast vind er voldoende diepgang van de personages plaatst en worden ze zeer realistisch neergezet. Langzaam kom je als lezer tot ontdekking wat er in het verleden is gebeurd. Zo richting het einde gaat de snelheid van het verhaal omhoog, wordt het enigszins spannend. Het einde is anders dan gedacht en had zeker een epiloog verdient.
Al met al een vlotte spannende thriller.

Meer recensies van Petra Holla