Even bijkomen

Petra Holla 21 september 2024
Ik mocht dit boek lezen met de boekenreizigersclub.

De cover straalt verleden uit qua kleding, de achtergrond en de zwart wit uitstraling maken het geheel af. Een vrouw met een kind, gaan ze emigreren, gaat ze haar partner achterna? Allemaal vragen die gelukkig beantwoord worden in het verhaal.

Het verhaal is opgebouwd uit drie delen waarin je als lezer meegenomen wordt in het leven van Lily Appleton. Ze is een dame op leeftijd die woonachtig is in Parijs en haar leven overdenkt. Middels flashbacks wordt je meegenomen vanaf haar vroegere leeftijd als 4 jarige in 1912 in Brooklyn, naar haar huidige leven in 1980 in Parijs.

De ouders van Lily Frances Rutherford en Fitzgerald Appleton hebben een goed leven in Amerika met nanny Alice die voor de kleine Lily zorgt. Na vele zorgeloze jaren blijkt haar moeder dementie te hebben en gaat ze hard achteruit met haar gezondheid. Ook voor haar vader is niet alles rozengeur en mannenschijn. Lily beseft dat ze er helemaal alleen voor staat en sterk moet zijn om zo verder te kunnen in het leven.

De schrijfstijl is zo beeldend, filmisch en zeer realistisch geschreven dat je meteen in het verhaal wordt gezogen. De wisselingen tussen heden en verleden zijn goed te volgen door de plaatsaanduiding en tijd boven elk hoofdstuk en juist deze wisseling, maakt dat je door wilt lezen om te weten hoe dit allemaal zo gekomen is. Aster Borg (pseudoniem voor Johnny Bollé) neemt je steeds dieper mee in het leven van Lily, waardoor je met haar meeleeft en nieuwsgierig bent wat ze allemaal aan belevenissen en uitdagingen heeft meegemaakt. Stap voor stap worden tipjes van de sluier opgelicht en wordt je eveneens gewaar van het harde leven in een toch wel vrouwonvriendelijke maatschappij in die tijd en wat de beurscrash met mensen doet en voor gevolgen had.
De aanvullende personages krijgen eveneens ruim de verdieping die ze verdienen en maken het verhaal rondom Lily zo compleet, dat het werkelijk in deel 1 al een heel mensenleven laat zien.

De afronding van dit eerste deel van deze serie is een ware cliffhanger, die hopelijk snel verduidelijkt gaat worden in het volgende deel; ik kan niet wachten op deel 2.

Het is een boek wat blijft nazinderen, wat je aan het denken zet en zeker nog even van bij moet komen.

Meer recensies van Petra Holla