Winnen of verliezen

Petra Holla 12 oktober 2024
Ik mocht dit boek lezen met de boekenreizigersclub.

De cover is kleurrijk en spat er wel vanaf. Een man en vrouw staan op een steiger langs een gracht van Amsterdam met aan de ene kant het achterste gedeelte van een fiets en aan de andere kant een kat. De personen staan een beetje ongemakkelijk tegen elkaar aan; zijn ze verliefd, zijn ze trots op wat ze bereikt hebben? De titel oogt mysterieus met niets doorgestreept en alles er tussen gezet. wat speelt zich hier af......

De schrijfstijl van Julia is vlot, soms wat te snel en heerlijk humoristisch. Het begin en einde zijn sterk, het midden gedeelte zwakt af en is wat langdradig met soms zaken die niet voldoende uitgediept worden. Het wordt in chronologische volgorde geschreven.

Het verhaal gaat over Chloe; junior makelaar bij Case Real Estate die een relatie heeft met Jean- Luc; een Franse kok in Amsterdam en regelmatig nog bij haar ouders: Gerard en Rina in Eindhoven op bezoek gaat om de was te doen. Ze is niet echt gelukkig met haar leven. Bij een avond stappen met haar vriendin Roxanne besluit ze een ruilspel te gaan starten om zo van iets kleins; een knuffel een grotere waarde te creëren. Daarbij krijgt ze hulp van Stefan de Ruyter een journalist bij het AD die hier stukjes in de krant over schrijft. Van het een komt het ander, wat zou haar uiteindelijke winst zijn?

Hoewel het een feelgood roman is lees je onderwijl de diepere laag die er onder ligt; gezinsliefde, gezinsruzies, ware vriendschap en dromen. Hoezo je dromen najagen en niet meer leven in het nu? Wie weet heeft het leven wel andere plannen met je en zie je die dan?

Hoewel het verhaal om Chloe draait, is dat voor mij niet de persoon die mij het meeste aantrok; dat was Mats, die als rasechte Amsterdammer in doen en laten en zeker qua taalgebruik subliem wordt neergezet.

Ondanks dat het verhaal mij niet echt pakt, is het einde verrassend en leuk. Zou jij dit doen in het huidige leven?

Meer recensies van Petra Holla