Zorg dat de mensen weten wie we waren.

petra 05 september 2019
Het verhaal in het boek van Vera Buck "het boek van de vergeten artiesten" gaat over een boerenjongen Mathis, uit een groot gezin, die door een lichamelijke afwijking voornamelijk het slachtoffer is van de 13 kinderen in het gezin.
Hij kiest ervoor om op jonge leeftijd, nadat hij een doorkijkapparaat gezien heeft en op slag verliefd op de machine was geraakt, het gezin stiekem te verlaten om de wijde wereld in te trekken, waar hij zijn vrouw Meta (een gewichthefster) leert kennen, die de zorg heeft voor haar geestelijk gehandicapte broer.
Er spelen zich duistere tijden af in de artiestenwereld (maar ook regelmatig in het gezin van Meta en Mathis met haar broer) en het boek neemt je mee in een complete ontwikkeling van technologie, uitvindingen, discriminatie en natuurlijk vooral niet te vergeten: de oorlog.
Je merkt zeer zeker dat er voldoende onderzoek door Vera Buck is gedaan om dit boek waarheidsgetrouw te laten maken, helaas mis ik wel het verhaal van vele andere artiesten.
Dit is natuurlijk een keuze die een auteur maakt. Dit verhaal is vooral specifiek op het leven van Mathis gebaseerd.
Het boek laat weten dat niet alleen het Joodse volk slachtoffer van de oorlog was, maar zeer zeker ook andere mensen, zoals de artiesten uit die tijd. In de 2e WO wilde Hitler natuurlijk een superras en daar horen buitensporige mensen met "afwijkingen" die niet in de maatschappij als normaal gezien worden (zoals de artiesten vroeger waren - denk aan vrouwen met baarden, kleine mensen etc.) natuurlijk net als het Joodse volk, voor Hitler geen superras.
Emancipatie bestond nog niet, de doorkijkmachine was gevaarlijker dan Mathis ooit beseffen kon (logisch, dat was toen nog niet bekend) en het boek neemt je dan ook nog mee naar de verschillende tijdsbestekken tussen de 1e en de 2e wereldoorlogen in.
Het laat je tevens merken dat de technologie enorme sprongen heeft gemaakt en dat dit op veel vlakken zeer goed is geweest mag wel duidelijk zijn. Al met al toch een goed stukje werk voor de liefhebber van dit soort werk.

Meer recensies van petra