Bijzonder verhaal met psychologisch tintje

petra 05 september 2021
De Jagervariant van het narrenmat is het eerste deel van de tweeluik Het Narrenmat van Ron Hartman. Op de voorkant is een pion geplaatst van een schaakbord, wijzend naar de titel. Je hebt geen schaakkennis nodig maar de term van de titel verwijst naar een gekkenmat wat voor mij het gevoel gaf dat je opgeofferd wordt.

‘Het Narrenmat’ begint zeer spannend . Je hoort het verhaal vanuit Erik de Jager - een AIVD agent die een specialist is in ICT en communicatie. Gelijk in het begin gebeurd er al iets wat je laat zinderen van nieuwsgierigheid naar het verhaal en wat hiervan het verloop is.

Erik de Jager maakt een behoorlijke zeg maar persoonlijke aanslag mee en heeft hierdoor het gevoel de loper te zijn die opgeofferd wordt voor het grotere geheel en dat zal hij natuurlijk niet op zich laten zitten.
Hij zoekt wraak en wel zeker de ultieme wraak.
Het boek is zeker niet voor een beginnende lezer, omdat het een behoorlijke hoeveelheid informatie tot je laat komen waardoor je geneigd bent het overzicht te verliezen.
Maar zeer zeker is het dat als je er de tijd voor neemt en het verhaal goed gaat volgen, dan kun je wel zeggen dat het je pakt om verder te gaan - je wordt gedurende het verhaal steeds nieuwsgieriger en laat je zeker denken aan de werkelijkheid. wat is er waar en wat is er niet waar. Het nieuws wat je ziet komt tenslotte van 1 kant. de kant van de uitzending is niet altijd alles zoals het lijkt of misschien heel anders dan mensen je laten denken. wie is er fout en wie is er goed. het oordeel maak je soms zo snel maar denk eens goed na. als je de waarheid denkt te weten kan die nog weleens heel anders zijn dan wat je in het begin denkt te weten.

dat is het stuk waar dit boek je even bij laat nadenken en hoe verder het verhaal zich gaat ontwikkelen en je de hele verhaallijn leert te gaan begrijpen, dan pas gaat het boek je pakken en laat het je na het lezen van het verhaal even zitten met een vraag die je nog langer bij blijft, dat maakt het boek een bijzonder boek en toch het aanraden waard.

Buiten Erik komt ook de personage Alexandra aan bod die het meeste zal worden gevolg. Je wordt betrokken bij de beide gedachten van deze personen. dus hoe ze over elkaar denken en wat er door ze heen gaat. De andere personages zijn relevant voor het verhaal, maar met minder diepgang, al zijn de opofferingen van de vriendenkring/relaties van Erik behoorlijk bijzonder.

Hoe verder je in het verhaal komt hoe dynamischer het verhaal wordt. Halverwege leek het verhaal een kleine dip door te maken, maar richting het einde maakte dit verhaal het meer dan goed. De plot is zeker zeer verassend te noemen en laat je toch naar meer verlangen en het tweede deel te gaan lezen.

dit ga ik ook zeker doen

Meer recensies van petra