Alles voor de wetenschap

Petra Renaud 10 november 2023
In 1716 deed de Engelse sterrenkundige Halley (ja die van de komeet) een oproep aan alle astronomen om zich in te spannen voor een gezamenlijk project. In 1761 en in 1769 zou venus voor de zon schuiven, een verschijnsel dat eens in de 100-150 jaar voorkomt. Door de intrede en uittrede tijden van venus te bepalen op verschillende plaatsen op de wereld kon men de afstand van de aarde tot de zon berekenen. De oproep had tot gevolg dat tussen verschillende landen een samenwerkingsverband ontstond.
Venus achterna beschrijft de voorbereidingen van de metingen maar nog meer de moeizame reizen die verschillende astronomen hebben ondernomen om op de meest gunstige plaatsen te komen. Dat maakt dat dit boek niet zozeer een wetenschappelijke verhandeling is maar eerder een avonturenroman. De vraag of de wetenschappers allemaal hun bestemming bereiken en is dat dan op tijd speelt constant een rol in dit boek. En als ze hun bestemming bereiken lukt het ze om de juiste tijden te noteren, werkt het weer mee, is de apparatuur nog heel en zo verder.
Andrea Wulf weet het zo te beschrijven dat je geboeid blijft en zelfs mee gaat leven met de verschillende wetenschappers.
Is het dan alleen maar avonturenroman, nee hoor. In begrijpelijke taal wordt uitgelegd hoe de meting verricht werden en hoe de afstand berekend kon worden. De begeleiding met tekeningen, kaarten en foto's maakt het boek compleet.
Een minpuntje vond ik dat er heel veel noten zijn die achterin het boek staan uitgewerkt, soms voegden die noten echt wat toe, maar het geblader iedere keer naar achter was mij iets teveel van het goede.

Meer recensies van Petra Renaud