Een bijzonder duo.

PHen 10 september 2024
Voor de zomer deed Ilona een oproep, die niet te weerstaan was. Een zomer meelezen met Ilona en Sanne van LS uitgeverij, klonk als de perfecte zomerse tijdsbesteding. En dat bleek!

Brandoffer is het eerste deel van de serie over rechercheur Washington Poe en Tilly Bradshaw, geschreven door M. W. Craven. In januari had ik al kennis gemaakt met dit bijzondere duo in de Botanist. Maar nu kreeg ik de kans om de serie in z'n geheel te lezen.

De proloog begint sterk met een gruwelijk slachtoffer dat op het punt staat verbrand te worden, door de brandofferman. De locatie wordt uitgebreid beschreven en blijkt later nog van belang te zijn; de steencirkel. Al snel in het verhaal blijkt dat een derde slachtoffer een naam gekerfd heeft in z'n borst. En niet zomaar een naam, maar Washington Poe. Een rechercheur die geschorst was en in Cumbria is gaan wonen gedurende deze schorsing.

Dit blijkt het startschot van een onderzoek naar wie deze brandofferman is. Washington Poe mag dit onderzoek leiden samen met Tilly Bradshaw en Stephanie Flynn. Het is een goed, maar bijzonder team. Poe kleurt niet altijd binnen de lijntjes, is wat norsig en ziet dingen die andere mensen niet zien. Tilly is een zeer goede analist, maar door haar wetenschappelijke carrière van jongs af aan, soms wat wereldvreemd. Flynn houdt de boel in balans en zorgt dat het team het onderzoek voltooid.

Ondanks dat ik even moest inkomen in het boek, vind ik het een top boek. Naast het onderzoek naar 'wie is de brandofferman?' leer je de hoofdpersonen goed kennen. Tilly Bradshaw maakt een groei door, mede doordat Poe haar onder zijn hoede neemt. De schrijfstijl van M. W. Craven leest heerlijk weg en voert je meteen mee naar Cumbria. De sfeer is goed beschreven.

Een goede start van een super serie. Na dit eerste deel ging ik dan ook snel verder met deel 2: zwarte zomer.

Meer recensies van PHen