Wie kun je vertrouwen?

PHen 12 juni 2024
De Engelse auteur Rona Halsall is in Engelstalige landen als de UK, VS en Canada al een top 100 auteur. In Nederland verschijnt vandaag haar eerste boek De Bigamist. Ik verwacht dat ze ook bij ons snel doorstoot naar de top. Via de leesclub van Ilona van LS uitgeverijen mocht ik dit boek eerder lezen en bespreken in de leukste leesclub.

We volgen Emma, die in een rouwgroep Sam en zijn zus Faith ontmoet. Met Faith ontstaat er een vertrouwensband, maar is die terecht? En met Sam trouwt Emma al snel. Maar is deze ogenschijnlijk lieve architect, die hun droomhuis gaat bouwen, wel degene die hij zegt te zijn. De proloog zet je op het spoor om deze man niet te vertrouwen, er is immers een ander die zich eveneens de vrouw van Sam noemt.

En dan is er nog het thema brand. Dit thema komt op diverse manieren naar voren. De echtgenote van Sam is verongelukt in een brand, zo vertelt hij. Maar als Emma zwanger is van Sam ontstaan er in hun huis kleine brandjes, waarvan niet duidelijk is hoe deze ontstaan zijn. Is het de zwangerschap, waardoor Emma dingen vergeet of zijn ze aangestoken?

De schrijfstijl van Rona Halsall is erg prettig en toegankelijk. Het hele boek leest lekker weg en was naar mijn smaak te snel uit. Dit boek is een psychologische thriller die erg sterk in elkaar zit. Steeds zet het verhaal je op het verkeerde been.

Wat ik vooral erg knap vind is dat Rona Halsall in een genre waarin veel dezelfde thema's gebruikt worden, een compleet nieuw verhaal brengt. Dat heeft me erg verrast.

Meer recensies van PHen