Twee zaken verweven door personen.

PHen 02 januari 2024
Voor mij was dit het eerste boek van M.W.Craven over rechercheur Washington Poe. Eigenlijk heel gek, want ik houd van sterke thrillers en dit was absoluut een sterke thriller.

De eerste hoofdstukken waren even inkomen, omdat er twee aparte zaken (lijken) te spelen, met veel verschillende personages. Allereerst is er de zaak van de moord op de vader van Estelle Doyle, waarvoor zijzelf vast zit.
Daarnaast wordt het ene publieke figuur, met een sterke mening, na het andere vermoord. Deze moorden zijn moeilijk op te lossen ondanks dat de moordenaar ze van tevoren aankondigd door middel van een brief en een bloem. Het moordwapen lijkt dan ook voor de hand te liggen, elke bloem en brief lijken het gif te onthullen. Maar is dat wel zo?
Washington Poe gaat, met z'n team, op zoek naar de moordenaar. Maar zij moeten hun aandacht verdelen, want voor de eerste zaak heeft Estelle Doyle Washington Poe om hulp gevraagd.

Beide moordenaars lijken wat met elkaar gemeen te hebben, want hoe heeft de moordenaar op Estelle Doyles vader kunnen ontkomen zonder dat hij voetstappen in de sneeuw heeft achtergelaten? En hoe kan de Botanist zijn slachtoffers gif toe dienen zonder dat zij het gemerkt hebben? Kortom Poe en zijn team zijn druk met deze twee 'locked room' mysteries.

In veel thrillers is een team van een rechercheur en een tweede rechercheur het hoofdpersonages, zo hier niet anders. Poe werkt intensief samen met de enigszins excentrieke Tilly Bradshaw. Ze is een zeer getalenteerde data-analist, met wat beperkte sociale vaardigheden. Dit levert soms geinige situaties op, waarin Tilly Poe behoedt voor ongezond eten. Tilly mag dan een beetje een bijpersonage zijn, voor mij was ze een personage waar ik veel sympathie voor had. Zeker omdat in dit boek ook wat over haar achtergrond verteld wordt.

Na dit 5e deel eerst gelezen te hebben, ben ik erg benieuwd naar de eerdere delen.

Meer recensies van PHen