Een bijzonder perspectief

PHen 06 december 2023
In dit derde deel van de Rosaville serie staat het leven van Alix centraal. Karin Quint beschrijft in dit boek hoe het leven na de oorlog verder gaat vanuit een perspectief waar ik nog niet veel over gelezen heb, namelijk de dochter van een NSBer.

Alix is na de oorlog helemaal alleen op het landgoed Rosaville. Het kost haar moeite eten te betalen en ook de renovatie van het huis moet worden uitgesteld tot ze meer geld heeft. Maar in deze staat zou niemand het landgoed willen kopen. Haar oude vriend Christiaan wil haar te hulp schieten, maar Alix is koppig. Gelukkig weet Christiaan door haar muur heen te breken en laat ze hem haar huis en haar leven binnen. Als journalist heeft hij geruchten gehoord dat de vader van Alix iets verborgen zou hebben in de ijskelder op het landgoed. Dit is het startsein van een spannende zoektocht, waarbij Alix en Christiaan zichzelf en hun verleden tegen komen.

Naast deze bijna mysterie-achtige verhaallijn loopt ook de verhaallijn van de familie van Manen. Dit gezin, enkel bestaande uit 6 kinderen, komt bij Alix inwonen in opdracht van de gemeente. In eerste instantie moet Alix weinig van ze weten, maar biedt ze hen wel een ruimte in het huis om te wonen. Langzaam maar zeker is duidelijk dat Alix hun komst goed kan gebruiken en niet alleen voor de huuropbrengsten.

In de leesclub van Ilona van uitgever LS Amsterdam, werd duidelijk dat ik niet de enige was die vindt dat de familie van Manen een eigen novelle verdiend. Het lijkt me interessant om te lezen hoe het deze jongen mensen vergaan is na de oorlog en dan in te moeten wonen bij een onbekende vrouw. Een vrouw die in de omgeving bekend staat om de daden van haar vader.

Ook het oogpunt van Alix was al interessant en indrukwekkend genoeg om te lezen. Een bijzonder perspectief op het leven na de oorlog.
Karin Quint trekt je snel het verhaal in en ik heb bijna spijt dat ik deze serie niet eerder ontdekt heb. Gelukkig heb ik nu nog twee delen om in te duiken.

Meer recensies van PHen