Een boek voor boekenliefhebbers.

PHen 25 april 2024
Als een echte boekenliefhebber moest ik het boek 'De verborgen boekwinkel' natuurlijk lezen. Ik had de mazzel om met de boekenleesclub van Ilona van uitgeverij LS Amsterdam mee te mogen lezen en kletsen over dit boek.

Voor de leesclub is het altijd de bedoeling dat je tot de eerste helft leest voor de eerste bijeenkomst en daarna het boek uitleest. Deze manier van opsplitsen heeft wellicht invloed gehad op mijn oordeel.

Het boek volgt twee verhaallijnen vanuit drie personages. De ene verhaallijn speelt zich af in 1921 en de twee andere 100 jaar later.

In 1921 ontvlucht de Franse Opaline haar huis omdat ze op het punt staat uitgehuwelijkt te worden. Opaline volgt haar hart en begint een boekwinkel in Dublin. Ze bouwt een mooi carrière op als zelfstandige vrouw. Niet gewoon in die tijd. Helaas slaat bij haar het noodlot toe. Hoe moet dat met de boekwinkel?

100 jaar later is de boekwinkel verborgen en de verbindende factor voor Henry, een wetenschapper op zoek naar verborgen manuscripten, en Martha, een sterke vrouw die een geweldadige relatie ontvlucht. Samen zijn deze twee hoofdpersonen op zoek naar het manuscript van de Brönthe zussen. Martha en Henry hebben beide hun issues maar vinden in de boeken en hun zoektocht een veilige thuishaven, die ervoor zorgt dat ze dappere keuzes maken.

Het verhaal wordt vanuit de drie hoofdpersonen verteld. Omdat er honderd jaar tussen zit vond ik dit eigenlijk vrij ingewikkeld. En moest ik steeds na het even weggelegd te hebben er echt weer inkomen. De tweede helft heb ik in een ruk gelezen, wat ervoor zorgde dat ik veel meer in het verhaal zat en mee kon leven met de personages, vooral met Martha. Ze is een dappere vrouw die het niet makkelijk heeft gehad, in het verhaal ontdekt ze meer over zichzelf en over de waarde van boeken.

De auteur Evie Woods moet zeker een liefde voor boeken hebben. Ze heeft op een heel mooie wijze een hoop klassiekers in dit boek verwerkt. Wil je weten welke? Bekijk dan de fantastische post op Ilona haar instagram.

Meer recensies van PHen