Sterke vrouwen in Stockholm

PHen 09 juli 2024
Via de leesclub van Ilona van LS Amsterdam mocht ik dit boek lezen. En woow wat een verhaal, wat een boek. Ik kijk uit naar het tweede deel.

In De vrouwen van het Grand Hôtel lopen we een stukje mee met de levens van een aantal sterke vrouwen. Zo volgen we Ottilia Ekman als zij als 18-jarige in de grote stad Stockholm bij het Grand Hôtel mag gaan werken. Daarnaast volgen we Wilhelmina (Mina) die aangesteld wordt als directeur van het hotel.

Bij het openen van het boek zag ik een plattegrond en een gigantische namenlijst. Dit schrikt me normaal in eerste instantie een beetje af. Als een verhaal zo ingewikkeld is dat een namenlijst noodzakelijk is dan is het een complex verhaal. Maar het tegendeel was waar. Dit boek leest heel soepel weg en het was elke keer jammer om hem weg te leggen.

Dit is een verhaal over emancipatie, over vrouwenrechten, over sterke vrouwen. Het begint al als Ottilia Ekman Hoofd Roomservice wordt en moet dealen met alle mannen die weg zijn. Ze schakelt een aantal dames in en samen runnen zij uiteindelijk de b0el en hoe. De vrouwen worden al snel vriendinnen en goede collega's. Ieder bewandelt zijn eigen carrière pad. En dat is 0ok de boodschap van dit boek, vrouwen kunnen hun droom achterna. Ook al krijgen ze te maken met mannen die hun in elke vorm tegenwerken, de vrouwen van het Grand Hôtel houden de boel draaiende.

Alle personages zijn bijzonder goed beschreven en krijgen hun eigen karakter. Je leeft met ze mee. En ik ben erg benieuwd of we in het vervolg nog een stukje met ze mee mogen lopen op hun levenspad.

Meer recensies van PHen