Prachtig

PHen 15 februari 2024
Begin december plaatste Ilona van uitgeverij LS Amsterdam een oproepje voor een buddyread in januari over het boek 'Je bent prachtig ' van Ann Napolitano. De foto die Ilona erbij had geplaatst trok meteen mijn aandacht, net als de titel. En 'Jebent prachtig' mag ook zeker gezegd worden van dit boek. Wat een verhaal, wat een personages, echt een boek dat je in een ruk wil uitlezen. Zelden vond ik het bijna jammer om op de helft te moeten stoppen voor de buddyread over de eerste helft, maar bij dit boek was dat zeker het geval.

In 'Je bent prachtig' lopen, leven en lijden we mee in/met het leven van de vier zussen Padovano in Pelsen. We maken kennis met de familie als de oudste zus Julia William ontmoet. Als hij haar vriendje wordt, wordt hij meteen opgenomen in de hechte familie. Voor hem een gevoel dat tot dan toe onbekend was, zijn eigen verleden zal hem nog achtervolgen. Het verleden van William gaat nog een grote rol spelen, zo belooft de achterflap. Zonder al teveel weg te geven, verandert Williams geschiedenis de geschiedenis van generaties Padovano dochters.

De zussen Padovano hebben alle vier een duidelijk ander karakter, de bruisende, uitstippelende Julia, de dromerige Sylvie en de tweeling; Cecilia, de kunstenares van de familie en de verzorgende Emeline. Ann Napolitano laat de karakters in het boek erg goed uitkomen. De wisseling in personages is absoluut een verrijking voor het verhaal, ondanks dat sommige delen een kleine overlap hebben. Het is interessant om te zien dat door hun eigen karakter de zussen op een andere manier naar dezelfde gebeurtenis kijken.
Het enige minpuntje vond ik dat de tweeling geen eigen hoofdstukken kregen, voor mij als een van een tweeling viel dat even tegen.

Deze roman is een indringend verhaal over wanneer ben je prachtig? En bij wie ben je prachtig? Ben je prachtig als je voldoet aan de eisen van een ander of van de tijd? Of ben je prachtig als je helemaal jezelf kunt zijn? Als je jezelf echt kent?
Het is ontroerend en mooi tegelijk.

Heel erg bedankt LS Amsterdam dat ik een vooruitleesexemplaar mocht ontvangen en bij de geweldige buddyreads van Ilona mocht aansluiten. Dit boek is een absolute topper en doet z'n naam eer aan.

Meer recensies van PHen