Wie hoort de doden spreken?

PHen 07 november 2023
Bij een moordonderzoek werken vele mensen samen om de moord op te lossen. In veel thrillers wordt wel ingegaan op de rol van de patholoog, maar ik ken weinig thrillers die verteld worden vanuit het perspectief van een obductie assistent.
Cassie Raven bereidt de lichamen voor, voordat de patholoog het onderzoek verricht. Maar zelf heeft ze haar ogen (en oren) niet in haar broekzak zitten en komt met rake opmerkingen en soms zelfs de doodsoorzaak op de proppen.

In dit eerste deel van een nieuwe serie volgen we Cassie Raven. A.K. Turner vertelt op een natuurlijke manier de achtergrond van Cassie, terwijl zij op eigen houtje onderzoek doet naar een overlijden waarbij ze haar vraagtekens heeft. Tijdens dit onderzoek leert ze rechercheur Flyte kennen. In eerste instantie lijkt het of de twee vrouwen niets met elkaar gemeen hebben, maar gaandeweg blijken ze elkaar nodig te hebben. Beide vrouwen hebben een rugzakje, maar ook een passie voor hun vak.

Dit laatste blijkt pas goed als de ouddocente van Cassie op haar snijtafel belandt. Deze ouddocente heeft veel voor Cassie betekend, toen zij in een lastige fase van haar leven zat. Cassie kan dan ook het oordeel van de patholoog, een natuurlijke dood, niet geloven en gaat op onderzoek uit. Ook aan deze zaak levert Flyte haar bijdrage.

Ik had het geluk dit eerste deel van een nieuwe serie voor de verschijningsdatum te mogen lezen. De auteur A.K Turner kende ik nog niet, maar haar schrijfstijl heb ik als prettig ervaren. In het verhaal komen veel medische/Latijnse termen voorbij die op een natuurlijke, niet belerende manier in het verhaal verwerkt worden. Het verhaal is verdeeld in korte hoofdstukken, maar eigenlijk wil je dit boek niet wegleggen.
Ik kijk uit naar het vervolg.

Meer recensies van PHen