Een meeslepende inkijk in het leven van een strafpleiter!

‘Dagboek van een strafpleiter’ van Romy Geysen biedt een uitgebreide en meeslepende inkijk in haar leven als strafpleiter, doorspekt met persoonlijke reflecties, boeiende juridische intriges en vooral heel wat menselijke verhalen. Geysen, een vooraanstaande strafpleiter uit de Kempen, neemt de lezer mee op een reis door haar carrière, waar geen dag hetzelfde lijkt te zijn en waar elke case een nieuwe uitdaging met zich meebrengt.

Het boek opent alleszins met een beloftevolle proloog waarin Geysen de lezer meteen op sleeptouw neemt in haar hectische en vaak emotionele wereld. Van moordzaken tot drugsdelicten en alles daartussenin, Geysen heeft levendige portretten van de mensen die ze vertegenwoordigt geschetst, met al hun menselijke complexiteiten en persoonlijke achtergronden.

Wat voor mij het boek toch bijzonder maakt, is niet alleen de beschrijving van haar werkzaamheden, maar ook de persoonlijke groei die Geysen doormaakt gedurende haar loopbaan. Ze begon als jonge advocaat met idealistische verwachtingen, maar werd al snel geconfronteerd met de harde realiteit van het strafrechtsysteem. Door het boek heen zien we haar groeien van de jonge en soms naïeve beginneling op pumps tot een zelfverzekerde en doorgewinterde strafpleiter. Haar ontwikkeling als persoon en als professional heeft zij naar mijn gevoel treffend beschreven, wat het boek een authentiek en diepgaand karakter geeft en het leesplezier des te boeiender maakt.

Naast haar professionele verhalen deelt Romy ook haar persoonlijke gedachten en inzichten in ethische en morele dilemma’s waarmee strafpleiters dagelijks te maken krijgen. Ik vond het van veel branie getuigen dat ze het niet schuwt om kritisch te reflecteren op haar eigen rol en de rol van het rechtssysteem in het algemeen. Deze eerlijke benadering maakt duidelijk dat het strafrecht meer is dan alleen juridische procedures: het gaat ook om rechtvaardigheid, menselijkheid en soms harde keuzes maken in moeilijke situaties.

Geysen weet haar ervaringen op boeiende wijze neer te schrijven. Haar schrijfstijl is direct, pakkend, beeldend en doorspekt met humor en zelfspot. Dit boek is niet alleen toegankelijk voor mensen met een achtergrond in de rechten, maar ook voor lezers die geïnteresseerd zijn in menselijke verhalen en de dynamiek van het strafrecht, omdat de auteur juridische concepten en procedures heel begrijpelijk neerschreef.

De eerlijkheid waarmee Romy Geysen haar verhalen vertelt, vond ik heel pakkend en ik waardeer de manier waarop zij haar lezers laat meeleven met de emotionele en professionele ups en downs van haar werk. Romy Geysen is er goed in geslaagd om haar cliënten niet te reduceren tot slechts hun misdaden, maar ze geeft hun ook een stem, wat maakt dat ‘Dagboek van een strafpleiter’ niet alleen informatief, maar ook sterk empathisch en emotioneel aangrijpend is.

De verhalen van Romy Geysen zullen zowel de juridische professional als de nieuwsgierige lezer boeien en laten zien hoe recht en rechtvaardigheid in de praktijk vorm krijgen.

Met haar levendige beschrijvingen en diepgaande inzichten zet Romy Geysen een overtuigend beeld neer van haar werk en haar persoonlijke groei als strafpleiter, maar bovenal is zij een strafpleiter met een heel hoog rechtvaardigheidsgevoel, die leeft voor haar werk en er steeds alles zal aan doen om voor haar cliënten het onderste uit de kan te halen.

Ik waardeer dit boek graag met 5 sterren.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters