Interessant familieverhaal!

Pierre MG Peeters 08 augustus 2024
Dit boek van Frits Bosch is een fascinerende historische roman die de lezer meeneemt naar het Nederland van de 19e eeuw, een tijd van enorme veranderingen en gebeurtenissen die tevens de basis legden voor het huidige moderne Nederland. Dit boek is een zelfstandig te lezen vervolg op “De Tromslager”, waarin Bosch het leven van zijn voorvader tijdens de overgang van de 18e naar de 19e eeuw beschreef.

Frits Bosch schetst in De Jutter een levendig beeld van een veranderend Nederland: stadsmuren worden neergehaald, trekschuiten maken plaats voor treinen en stadsomroepers worden vervangen door kranten. Hij weet deze periode tot leven te brengen door gedetailleerde beschrijvingen en een meeslepende verhaallijn die zowel informatief als onderhoudend is. Ik vond het zelf een meerwaarde bij het boek dat er ter ondersteuning van de tekst verschillende illustraties werden opgenomen.

De auteur heeft een toegankelijke, vloeiende en heldere schrijfstijl waardoor het boek makkelijk te lezen is, zelfs voor lezers die niet snel naar historische romans zullen grijpen.

Wat het geheel mijns inziens echt boeiend maakt, is hoe de auteur persoonlijke verhalen/herinneringen verweeft met de grote historische gebeurtenissen van die tijd. De zeereizen naar Oost-Indië en West-Indië, die een centraal thema in het boek vormen, geven een krachtig beeld van de offers en ontberingen die zowel de inwoners van de koloniën als de Nederlanders zelf moesten doorstaan. Deze beschrijvingen zijn zo levendig en gedetailleerd dat ik mij als lezer zelf op deze avontuurlijke en vaak gevaarlijke reizen waande.

De auteur is er naar mijn gevoel goed in geslaagd om complexe historische processen op een heel toegankelijke, begrijpelijke en interessante manier voor te stellen. Niet alleen de feitelijke geschiedenis, maar ook de menselijke kant van de verhalen werd naar voren gebracht. De worstelingen en triomfen van gewone mensen in buitengewone tijden werden met veel empathie en inzicht beschreven, waardoor ik als lezer niet anders kon dan met deze personages meeleven.

Een ander, niet onbelangrijk aspect van het boek is de kritische blik op de koloniale geschiedenis van Nederland. Frits Bosch schuwt het helemaal niet om de donkere kanten van deze periode te belichten, zoals de onderdrukking en het lijden van de mensen in de overzeese gebieden. Dit geeft het boek een diepere laag en zette mij aan het denken over de blijvende impact van deze geschiedenis.

Het is niet alleen een verhaal over het verleden, maar ook een reflectie op hoe deze geschiedenis doorwerkt in het heden. De schrijver toont mijns inziens goed aan hoe de gebeurtenissen van de 19e eeuw nog steeds relevant zijn en invloed hebben op de wereld van vandaag. Dit maakt het boek tot meer dan alleen een historische roman, het is ook een inspirerende en soms confronterende blik op onze eigen tijd, een boek dat de lezer als het ware meeneemt op een heel confronterende reis door de tijd en door de levens van mensen die deze geschiedenis hebben beleefd.

Of je nu een liefhebber bent van geschiedenisboeken of gewoon op zoek bent naar een goed verhaal, dit is een boek dat niemand mag missen. Informeert niet alleen, maar zal je als lezer ook niet onberoerd laten en zoals het bij mij het geval is: heel diep raken, want het is immers een meeslepende en ontroerende roman die mij meenam op een reis door de tijd en mij liet nadenken over de menselijke verhalen achter grote historische gebeurtenissen.

De Jutter is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van Nederland en de menselijke ervaringen die deze geschiedenis vormgeven. Frits Bosch heeft met dit boek naar mijn gevoel op een heel toegankelijke manier een bijdrage geleverd aan zowel de geschiedschrijving an sich, als aan de bredere discussie over Nederlands koloniale verleden.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters