Een aparte leeservaring!

Pierre MG Peeters 16 augustus 2024
Dit boek van Gerrit Hoogstraaten is een meeslepende, intrigerende en ontroerende roman die mij vanaf de eerste bladzijde in zijn greep hield. Het verhaal gaat over een jongen van begin twintig, die ervoor kiest om zich volledig van de wereld af te zonderen. Het begrip hikikomori is afkomstig uit Japan en beschrijft mensen die zich volledig uit de maatschappij terugtrekken. Hoewel hikikomori misschien een onbekend en complex onderwerp lijkt, slaagt Hoogstraaten erin om het verhaal toegankelijk en meeslepend te maken. De auteur schildert een genuanceerd portret van deze onbegrepen groep, waardoor ik de complexiteit van hun leven stilaan beter begreep.

De hoofdpersoon leeft al jaren in zijn kamer, afgesloten van de buitenwereld en deze beperkte omgeving wordt op indringende wijze tot leven gebracht. Hij weigert alle pogingen om contact met hem te maken en hult zich in volledig stilzwijgen. Deze mysterieuze situatie wekte meteen mijn nieuwsgierigheid op: waarom heeft hij zich zo geïsoleerd en wat houdt hem daar? Door zijn notities en persoonlijke reflecties leerde ik zijn innerlijke wereld beter kennen.

De auteur beschrijft heel goed hoe de druk van de moderne samenleving en persoonlijke onzekerheden kunnen leiden tot een behoefte aan afzondering. Hij stelt ook kritische vragen over hoe we omgaan met psychische gezondheid en de rol van technologie in ons leven. De digitale wereld van de hoofdpersoon dient zowel als toevluchtsoord als gevangenis, wat de complexiteit van zijn isolement ten zeerste onderstreept.

Het hoofdpersonage is rijk gelaagd en zijn ontwikkeling subtiel en diepgaand weergegeven. Hoogstraaten biedt een realistisch portret van een man die balanceert tussen zelfinzicht en wanhoop. Ik kon ontdekken hoe hij worstelde met zijn isolatie en langzaam toch inzicht krijgt in zijn eigen psyche.

De schrijfstijl van Hoogstraaten is vlot en helder en hij weet complexe emoties en gedachten op een begrijpelijke manier over te brengen. Het boek is toegankelijk voor een breed publiek, zelfs als je normaal niet in dit soort verhalen geïnteresseerd bent.

Het boek biedt mijns inziens een rijke en bevredigende leeservaring, die vooral naar boven komt als je de eerste hoofdstukken hebt gelezen, want pas dan ben je mee met het verhaal!

Soms kan het boek zwaar en deprimerend aanvoelen wegens verschillende thema’s zoals ‘de nieuwe liefde’, ‘het nieuwe leger’, ’de nieuwe gezondheidszorg’ ’anarchia’ en tig andere, wat toch wel overweldigend overkwam. Anderzijds maakt dit het boek juist krachtig, aangrijpend en maakt het verhaal niet alleen relevant maar ook herkenbaar voor de lezer

Notities van een hikikomori biedt een diepgaand inzicht in de menselijke psyche en de redenen waarom iemand ervoor zou kiezen om zich terug te trekken uit de maatschappij. Deze inzichten worden op een zo natuurlijke manier gebracht dat je als lezer echt meevoelt met de hoofdpersoon.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die houdt van menselijke verhalen en psychologische diepgang. Notities van een hikikomori is een ontroerend en intellectueel uitdagend boek dat aanzet tot nadenken over maatschappelijke en persoonlijke kwesties. De schrijfstijl van Gerrit Hoogstraaten en diepe empathie voor zijn personage maken dit boek tot een must-read voor iedereen geïnteresseerd in de menselijke psyche en de complexiteit van de moderne samenleving. Ondanks enkele uitdagingen biedt het boek een waardevolle en onvergetelijke leeservaring die lang blijft nazinderen.

Notities van een Hikikomori is een prachtig boek dat mij alleszins heeft geraakt en aan het denken heeft gezet.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters