Interessante kijk op het Nederlandse slavernijverleden!

leggen. Ze laten zien hoe de slaafgemaakten gemeenschappen vormden, hun cultuur in stand hielden en manieren vonden om ondanks alles door te gaan.

Een heel bijzonder aspect in dit boek is de aandacht voor de rol van vrouwen, met name vroedvrouwen, in de slavengemeenschappen. De vroedvrouwen speelden als genezeres en raadgevers een heel cruciale rol in het dagelijkse leven. Hun verhalen zijn met veel respect en aandacht voor detail opgetekend en geven een bijzondere kijk op het leven in slavernij.

Het thema van verzet loopt uiteraard als een rode draad door het boek heen. De auteurs beschrijven zowel de kleine dagelijkse daden van verzet als de grotere, georganiseerde opstanden. De auteurs tonen aan hoe de slaven voortdurend naar manieren zochten om hun vrijheid terug te winnen door te vluchten of door opstanden te organiseren. Deze verhalen getuigen van moed en doorzettingsvermogen en zijn bijzonder inspirerend. Ze benadrukken de veerkracht van de menselijke geest in moeilijke omstandigheden en zijn cruciaal om een volledig beeld van het slavernijverleden te krijgen.

De auteurs zijn erin geslaagd om de complexe historische en economische analyses begrijpelijk te maken voor een breed publiek zonder afbreuk te doen aan de diepgang van hun onderzoek. Hun schrijfstijl is heel toegankelijk, informatief maar tevens zeer aangrijpend en meeslepend.
Achterin het boek werd een indrukwekkende en interessante literatuurlijst over ‘Slavernij’ toegevoegd.

Dit boek is een essentieel werk voor iedereen die geïnteresseerd is in de Nederlandse geschiedenis en de erfenis van de slavernij. Karwan Fatah-Black en Camilla de Koning hebben een pijnlijk maar belangrijk deel van onze geschiedenis tot leven te gebracht. Het boek biedt niet alleen historisch inzicht, maar roept ook op om over de erfenis van de slavernij na te denken.

‘Ooggetuigen van de Nederlandse slavernij – van overtocht tot opstand’ kan ik aan geïnteresseerden in geschiedenis sterk aanbevelen, maar in het bijzonder aan iedereen die begaan is met mensenrechten en de Nederlandse koloniale erfenis.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast.com

Meer recensies van Pierre MG Peeters