Lezersrecensie
Cancelcultuur
De Nakomer gaat over het leven van Simon Minderhout, de Maassluise apotheker die ook voorkomt in het boek "Het woeden der gehele wereld".
Het is absoluut niet nodig "Het Woeden" eerst gelezen te hebben alvorens dit boek te kunnen volgen.
Simon Minderhout wordt geboren in 1914 in Drenthe. Zijn tweelingbroer wordt doodgeboren maar Simon (zijn vader noemt hem Roemer) groeit op in Anloo als nakomertje van een gemeentesecretaris.
Hij gaat naar het gymnasium en gaat in Leiden farmacie en filosofie studeren. Zijn oom, die apotheker in Maassluis is, betaalt zijn studie en haalt hem over zijn apotheek over te nemen.
Zodoende komt Simon, eind jaren 30, in Maassluis terecht en maakt daar de oorlogsjaren mee.
Hij popelt om mee te mogen doen in het verzet maar hij wordt genegeerd, deels omdat hij een buitenstaander is en deels omdat de reddingsactie van een paar joodse vluchtelingen naar Engeland met de botter van Vroombout, mislukt. Dit verhaal vormt proloog van "Het woeden der gehele wereld". Hij wordt verliefd op een meisje uit het verzet die af en toe medicijnen bij hem komt halen.
In het laatste deel van het boek is hij een oude man.
Simon wordt er ineens van beschuldigd dat hij de Schiedamse verzetsgroep, waar dat meisje deel van uitmaakte, heeft verraden, waardoor acht verzetsleden gefusilleerd zijn door de Duitsers in 1944.
Maarten 't Hart gebruikt de interesse voor filosofie van Simon om haarfijn uit de doeken te doen hoe het Duitse filosofische denken doordrenkt is van het antisemitisme. Ook Luther, of vooral Luther, krijgt onder uit de zak. Hij wordt, niet geheel onterecht overigens, de ergste antisemiet voor Hitler genoemd.
Ook passeert de synode van Assen (1926), op ironische toon, de revue. Heeft de slang in het paradijs nu wel of niet gesproken? Later verhaalt 't Hart nog van de tweede grote kerkelijke gebeurtenis uit de eerste helft van de 20e eeuw: de vrijmaking.
Uitgebreid komt de kerkstrijd over de 'veronderstelde wedergeboorte' aan bod. In 1944 was er ruzie in de Gereformeerde Kerk met een kerkscheuring tot gevolg. Je zou denken dat mensen wel wat anders te doen hadden, tijdens een van ergste oorlogsjaren, dan ruziemaken over de kinderdoop.
Maarten 't Hart legt het allemaal haarfijn uit.
Tot zover allemaal bekende thema's. Muziek, kerk en bijbel.
En passant nog een sneer uitdelend aan de typische Nederlandse verjaardagscultuur van advocaatjes, kruidenbitters, borrels, zittend in de verplichte kring met roddel en achterklap.
In het laatste deel komt Minderhout onder vuur te liggen van valse beschuldigingen over zijn oorlogsverleden.
't Hart onderzoekt hier hoe de media bijdraagt aan, wat we nu, de cancelcultuur zouden noemen.
Geraffineerd worden alle episodes uit het leven van Simon in een ander licht geplaatst en laat de auteur zien hoe makkelijk iets vanuit een ander perspectief uitgelegd kan worden.
Het is de kracht van de schrijfstijl van 't Hart, dat je als lezer zo wordt meegezogen in het verhaal dat je tegen de pagina's zou willen schreeuwen wat een onrecht de hoofdpersoon wordt aangedaan.
Je zou kunnen denken dat dit boek actueler is dan ooit in de huidige cancelcultuur, je zou ook kunnen zeggen dat dit van alle tijden is en er dus niets nieuws is onder de zon.
Alleen hierom al zou ik boek aan iedereen aanraden. Hoewel veel kerkelijke thema's de gemiddelde lezer nu minder zullen aanspreken heeft dit boek meer te bieden dan de gebruikelijk stokpaardjes waar Maarten 't Hart bekend om staat.
4,5 ster
Het is absoluut niet nodig "Het Woeden" eerst gelezen te hebben alvorens dit boek te kunnen volgen.
Simon Minderhout wordt geboren in 1914 in Drenthe. Zijn tweelingbroer wordt doodgeboren maar Simon (zijn vader noemt hem Roemer) groeit op in Anloo als nakomertje van een gemeentesecretaris.
Hij gaat naar het gymnasium en gaat in Leiden farmacie en filosofie studeren. Zijn oom, die apotheker in Maassluis is, betaalt zijn studie en haalt hem over zijn apotheek over te nemen.
Zodoende komt Simon, eind jaren 30, in Maassluis terecht en maakt daar de oorlogsjaren mee.
Hij popelt om mee te mogen doen in het verzet maar hij wordt genegeerd, deels omdat hij een buitenstaander is en deels omdat de reddingsactie van een paar joodse vluchtelingen naar Engeland met de botter van Vroombout, mislukt. Dit verhaal vormt proloog van "Het woeden der gehele wereld". Hij wordt verliefd op een meisje uit het verzet die af en toe medicijnen bij hem komt halen.
In het laatste deel van het boek is hij een oude man.
Simon wordt er ineens van beschuldigd dat hij de Schiedamse verzetsgroep, waar dat meisje deel van uitmaakte, heeft verraden, waardoor acht verzetsleden gefusilleerd zijn door de Duitsers in 1944.
Maarten 't Hart gebruikt de interesse voor filosofie van Simon om haarfijn uit de doeken te doen hoe het Duitse filosofische denken doordrenkt is van het antisemitisme. Ook Luther, of vooral Luther, krijgt onder uit de zak. Hij wordt, niet geheel onterecht overigens, de ergste antisemiet voor Hitler genoemd.
Ook passeert de synode van Assen (1926), op ironische toon, de revue. Heeft de slang in het paradijs nu wel of niet gesproken? Later verhaalt 't Hart nog van de tweede grote kerkelijke gebeurtenis uit de eerste helft van de 20e eeuw: de vrijmaking.
Uitgebreid komt de kerkstrijd over de 'veronderstelde wedergeboorte' aan bod. In 1944 was er ruzie in de Gereformeerde Kerk met een kerkscheuring tot gevolg. Je zou denken dat mensen wel wat anders te doen hadden, tijdens een van ergste oorlogsjaren, dan ruziemaken over de kinderdoop.
Maarten 't Hart legt het allemaal haarfijn uit.
Tot zover allemaal bekende thema's. Muziek, kerk en bijbel.
En passant nog een sneer uitdelend aan de typische Nederlandse verjaardagscultuur van advocaatjes, kruidenbitters, borrels, zittend in de verplichte kring met roddel en achterklap.
In het laatste deel komt Minderhout onder vuur te liggen van valse beschuldigingen over zijn oorlogsverleden.
't Hart onderzoekt hier hoe de media bijdraagt aan, wat we nu, de cancelcultuur zouden noemen.
Geraffineerd worden alle episodes uit het leven van Simon in een ander licht geplaatst en laat de auteur zien hoe makkelijk iets vanuit een ander perspectief uitgelegd kan worden.
Het is de kracht van de schrijfstijl van 't Hart, dat je als lezer zo wordt meegezogen in het verhaal dat je tegen de pagina's zou willen schreeuwen wat een onrecht de hoofdpersoon wordt aangedaan.
Je zou kunnen denken dat dit boek actueler is dan ooit in de huidige cancelcultuur, je zou ook kunnen zeggen dat dit van alle tijden is en er dus niets nieuws is onder de zon.
Alleen hierom al zou ik boek aan iedereen aanraden. Hoewel veel kerkelijke thema's de gemiddelde lezer nu minder zullen aanspreken heeft dit boek meer te bieden dan de gebruikelijk stokpaardjes waar Maarten 't Hart bekend om staat.
4,5 ster
1
Reageer op deze recensie