Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Verbaast helaas niet

Pippa Ravensteijn 11 december 2014

De belangrijkste regel bij schrijven is Show, don't tell (Laat het zien, in plaats van dingen letterlijk te vertellen). Een goede schrijver laat zijn lezer de emoties en motieven van personages voelen en ontdekken door handeling en dialoog. Zo ontvouwt het karakter zich en ervaart de lezer het verhaal echt. Ervaren doe je niet als je alleen letterlijke informatie tot je neemt.

Dus wat te denken van de volgende zin: "Macht was haar compensatie voor het feit dat ze niet honderd procent van hem hield, haar genoegdoening voor het feit dat Arslan nooit van haar heeft gehouden." Hoe heerlijk was het geweest om dit zelf te mogen bedenken als lezer. Verbaas me, de tweede roman van Maggie Shipstead (1983), staat vol met dit soort letterlijke hapklare brokjes die de intelligentie van de lezer onderschatten.

Terwijl de ingrediënten zoveel beloofden. Het verhaal gaat over Joan, een Amerikaanse balletdanseres die goed genoeg is om te weten dat ze nooit tot de besten zal behoren. In de jaren zeventig wordt ze in Parijs verliefd op Arslan Roesakov, een Russische balletdanser. "Tu m' étonnes", zegt Joan tegen hem als ze de liefde bedrijven op de vloer van de Opéra. "Je verbaast me." Een variant op Sergei Diaghilev’s uitspraak "Verbaas me". Een aansporing die hij, oprichter van de Ballets Russes, zijn dansers meegaf begin twintigste eeuw.

Het personage Arslan Roesakov moet gemodelleerd zijn naar de bestaande Russische danser Mikhail Baryshnikov die in 1974 asiel aanvroeg in Canada. (Je kunt hem ook kennen als acteur. Hij speelde het Russische vriendje van Carrie in Sex and the City).

Joan helpt Roesakov over te lopen naar Amerika. Zij bestuurt de vluchtauto. Eenmaal in New York hebben ze een korte affaire maar Roesakov houdt niet van haar en trouwt met een ander. Joan trouwt met jeugdliefde Jacob, stopt met dansen en krijgt een zoon, Harry. Joan en Jacob worden vrienden met hun nieuwe buren Gary en Sandy, die een dochter hebben, Chloë, van dezelfde leeftijd als Harry. De kinderen groeien samen op en gaan ook op ballet. Uiteindelijk is er een geheim en een climax.

Door het overmatige gebruik van tell slokt het verhaal je niet op. De scènes doen houterig aan en stromen niet. Continu vraag je je af waarom personages met elkaar om blijven gaan. Die buren bijvoorbeeld. Dat is helemaal geen leuke vriendschap. Het feit dat de kinderen met elkaar omgaan lijkt geen reden genoeg voor de ouders om elkaar te blijven zien. En waarom blijft Joan almaar verliefd op Roesakov terwijl het een botte zak is? Waarom blijft Jacob bij Joan terwijl ze een afstandelijke, anorectische trut is? Nergens worden de personages sympathiek en gun je ze iets. Je leeft niet mee en voelt je niet betrokken bij ze.

Bijkomstige moeilijkheid is dat het verhaal verteld wordt aan de hand van sprongen in de tijd. Sprongen die willekeurig aandoen. De scènes zijn niet bepalend en urgent genoeg. Richting het einde wordt het zelfs cliché en melodramatisch. Daarbij struikel je soms ook nog over de vertaling: je moet maar net weten dat een black out een stroomstoring is en noemen we marihuana in Nederland ooit ‘pot’? En bij het lezen van "die memo heb ik niet gekregen" hoor je ook een Amerikaanse stem in je hoofd.

Verbaas me gaat over streven naar perfectie. De karakters jagen het na in hun danskunst maar ook privé. Joan wil beter dansen, Jacob wil Joan’s droomman zijn, buurvrouw Sandy wil net zo dun zijn als Joan, dochter Chloé lijkt ook te dikke heupen te hebben voor een danseres, Harry wil Chloë wanneer ze pubers worden.

"In het beste geval beloof ik je een levenslang gevoel van tekort schieten", zegt Joan’s vroegere vriendin en prima ballerina Elaine tegen Harry als hij overweegt om prof te worden. Misschien kon een boek met dit thema ook niet perfect zijn.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Pippa Ravensteijn

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur