Een ode aan de verbeeldingskracht

Pirayaani 26 augustus 2024
Gedane zaken nemen geen keer, daar draait het om in de roman Ik kom hier nog op terug. We beseffen soms pijnlijk dat we iets verkeerds hebben gedaan en gaan dan gebukt onder krachtige emoties zoals berouw en schuldgevoel.

Gelovigen komen met brochures aan onze deur en bieden ons verlossing van onze schuld door middel van de kerkelijke biecht. Romanschrijvers laten zien dat we ook via literatuur kunnen terugkomen op ons onvoltooid verleden, daarmee in het reine komen door onze geschiedenis met anderen te delen en onze herinneringen een nadere invulling te geven of bij te stellen.

Rob van Essen heeft dit thema in de roman Ik kom hier nog op terug overtuigend uitgewerkt. Zijn verbluffende en intellectueel uitdagende roman is opgebouwd als een raamvertelling waarin alle details een diepere betekenis hebben waardoor je de ontknoping misschien wel kunt zien aankomen. Op licht ironische toon en overvloedig strooiend met symbolen en motieven sleurt hij je mee in een spannende, steeds weer verrassende en menig voorstellingsvermogen te boven gaande zoektocht die alleen in literatuur kan bestaan. Het is dan ook begrijpelijk dat hij met deze ode aan de verbeeldingskracht van literatuur voor de tweede keer de Libris Literatuurprijs heeft gewonnen.

Meer recensies van Pirayaani

Een roman over de urgentie die twee twintigers voelen om de wereld te verbeteren, en alle idealisme, ambitie en frustratie die ze ervaren in hun zoektocht