Lezersrecensie
Een schitterend fotoboek
Jan van Eyck (ca. 1395 – 1441) perfectioneerde het schilderen met olieverf. Door natuurgetrouw en uiterst gedetailleerd te schilderen wist hij mensen, dieren en de natuur tot leven te brengen. Annick Born en Maximiliaan Martens hebben in ‘Van Eyck in detail’ verbluffende reproducties van Van Eycks schilderijen opgenomen. Uitvergrotingen tonen indrukwekkende details die in het echt voor de toeschouwer van het kolossale meesterwerk De aanbidding van het Lam Gods verborgen blijven.
Na een biografie van drie bladzijdes volgen 23 reproducties van de 24 schilderijen van Jan van Eyck, waarbij Man met de blauwe kaproen (Brukenthalmuseum) ontbreekt. Ook ontbreken werken die deels door Jan van Eycks atelier zijn geschilderd, zoals De drie Maria's aan het graf (Boymans van Beuningen) en Madonna met Jan Vos (Frick collection). De betwiste New Yorkse diptiek is daarentegen wel opgenomen. Elk schilderij wordt kort toegelicht. Op de daarop volgende bladzijden wordt aan de hand van uitvergrotingen in enkele zinnen omschreven hoe de schilder zijn kennis, techniek en bedrevenheid combineerde tot een ongeëvenaarde schilderkunst, waarbij de leidende thema’s het goddelijke, de mens, natuur, architectuur, dagelijks leven en tactiliteit zijn.
Het boek omvat ongeveer 200 zeer scherpe kleurenafbeeldingen op groot formaat en op glanzend papier. Een beperking wordt zichtbaar in het portret van Jan de Leeuw, waar de zwarte mantel en zwarte kaproen onzichtbaar zijn geworden. In de derde, herziene editie van 2020 zijn de reproducties van na de restauratie van het Lam Gods opgenomen.
De auteurs veronderstellen kennis van de basisbegrippen uit de schilderkunst. De tekst is informatief en summier. Inzichten die zijn opgedaan tijdens de restauratie van het Lam Gods, zoals het aandeel van Hubert van Eyck, zijn niet in de tekst verwerkt. Het grafisch ontwerp van Paul Boudens krijgt een eervolle vermelding.
Dr. Annick Born was tientallen jaren verbonden aan de Universiteit Gent en is co-auteur van het boek Het Lam Gods ont(k)Leed! Prof. dr. Maximiliaan Martens leidt de Vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen van de Universiteit Gent. Als wereldwijd erkende autoriteit over Van Eyck was hij nauw betrokken bij de restauratie van het Lam Gods en bij de Van Eyck tentoonstelling Een optische revolutie. Martens is gespecialiseerd in de kunst in de lage landen in de 14e tot en met 16e eeuw en in het artistiek mecenaat en heeft een handvol boeken en tientallen wetenschappelijke publicaties geschreven.
Na een biografie van drie bladzijdes volgen 23 reproducties van de 24 schilderijen van Jan van Eyck, waarbij Man met de blauwe kaproen (Brukenthalmuseum) ontbreekt. Ook ontbreken werken die deels door Jan van Eycks atelier zijn geschilderd, zoals De drie Maria's aan het graf (Boymans van Beuningen) en Madonna met Jan Vos (Frick collection). De betwiste New Yorkse diptiek is daarentegen wel opgenomen. Elk schilderij wordt kort toegelicht. Op de daarop volgende bladzijden wordt aan de hand van uitvergrotingen in enkele zinnen omschreven hoe de schilder zijn kennis, techniek en bedrevenheid combineerde tot een ongeëvenaarde schilderkunst, waarbij de leidende thema’s het goddelijke, de mens, natuur, architectuur, dagelijks leven en tactiliteit zijn.
Het boek omvat ongeveer 200 zeer scherpe kleurenafbeeldingen op groot formaat en op glanzend papier. Een beperking wordt zichtbaar in het portret van Jan de Leeuw, waar de zwarte mantel en zwarte kaproen onzichtbaar zijn geworden. In de derde, herziene editie van 2020 zijn de reproducties van na de restauratie van het Lam Gods opgenomen.
De auteurs veronderstellen kennis van de basisbegrippen uit de schilderkunst. De tekst is informatief en summier. Inzichten die zijn opgedaan tijdens de restauratie van het Lam Gods, zoals het aandeel van Hubert van Eyck, zijn niet in de tekst verwerkt. Het grafisch ontwerp van Paul Boudens krijgt een eervolle vermelding.
Dr. Annick Born was tientallen jaren verbonden aan de Universiteit Gent en is co-auteur van het boek Het Lam Gods ont(k)Leed! Prof. dr. Maximiliaan Martens leidt de Vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen van de Universiteit Gent. Als wereldwijd erkende autoriteit over Van Eyck was hij nauw betrokken bij de restauratie van het Lam Gods en bij de Van Eyck tentoonstelling Een optische revolutie. Martens is gespecialiseerd in de kunst in de lage landen in de 14e tot en met 16e eeuw en in het artistiek mecenaat en heeft een handvol boeken en tientallen wetenschappelijke publicaties geschreven.
1
Reageer op deze recensie