Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Niet langer zwijgen

Pollie_79 18 maart 2024
Een vrouw, Mia, begint in een opwelling de woning van haar overleden oom leeg te halen en schoon te maken. Een oom die ze al 25 jaar niet meer gesproken heeft. Een oom die al die jaren als banneling geleefd heeft. Een oom die haar leven getekend heeft door haar als kind te misbruiken.
Tijdens het schoonmaken blikt ze terug op het daadwerkelijke misbruik, de gevolgen en de mogelijke oorzaken. Dit wordt langzaam en minutieus uit de doeken gedaan door de auteur.
Mia wordt heen en weer geslingerd tussen duizenden gevoelens van verwarring, schuld en onschuld. Gaf zij zelf voeding aan haar oom en was ze derhalve zelf ook schuldig aan het mogelijk maken van het misbruik om vervolgens weer te beseffen wat zij als een vorm van liefde zag door hem zo gemanipuleerd is, in een ongelijke volwassene/kind relatie. Als een roofdier. Dit met op de achtergrond een familie waarin de Indische zwijgcultuur heerst. Niet achterom kijken maar gewoon doorgaan en vooral niet opvallen, zelfs nadat de familie uiteenvalt als het misbruik uitkomt.
Dit alles resulteert in een indrukwekkend boek. Gegeven het autobiografische karakter van deze roman kijk je letterlijk over de schouder mee van iemand die misbruikt is en de impact die dat een heel verder leven met zich meebrengt, voor het slachtoffer en indirect ook voor haar omgeving (en zelfs de dader).

Dat Aisha Dutrieux kan schrijven etaleert ze hier wederom: doeltreffend, sober, geen overbodige lange zinnen, maar toch ook zeker een paar prachtige passages en metaforen: “...Herinneringen zorgvuldig gebalsemd, omzwachteld als een mummie. Nu kan ik het aan, fluister ik tegen het kleine meisje in mijn binnenste. Laat het los. Maar ze durft het nog altijd niet, niet volledig althans. In kleine beetjes komt het, geluidloze tranen aan de randen van de dag.”

Daarbij merk je en voel je dat dit uit eerste hand komt, echt is. Ondanks de romanvorm. Heel intens en aangrijpend. Je voelt mee en hoopt dat Mia (Aisha) nu ze besloten heeft niet langer te zwijgen, verder kan met haar verwerking.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Pollie_79

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur