Samenvattingen van jaren

PollyEvaHatloy 02 juni 2024
'Je bent prachtig' krijgt veel lovende recensies, maar het boek viel mij een beetje tegen. De auteur heeft zich ook nogal wat op de hals gehaald, door de complete levensverhalen van één man, vier zussen en twee dochters in één boek te willen proppen.

Het is veel 'tell' en weinig 'show' wat de klok slaat. Je leest wat mensen in bepaalde periodes voor gewoonten hebben en de belangrijkste gedachten en citaten uit die periodes. Ik had echter liever enkele goed uitgewerkte sleutelscènes gelezen, dan al die samenvattingen van jaren met daarin zo weinig details. Ik had ook meer en langere dialogen willen lezen, waarbij je de locaties en personages had kunnen "zien".

Ik zeg niet dat 'Je bent prachtig' een slecht boek is; ondanks z'n gebreken wist het me soms evengoed te raken, voornamelijk in de passages over William. Het deed me ook af en toe denken aan mooie boeken van Rebecca Makkai en Jonathan Franzen, alhoewel met name die laatste auteur veel beter is dan Ann Napolitano.

Al met al best een leuk boek, maar jammer dat het zo over de gebeurtenissen heen vliegt.

Meer recensies van PollyEvaHatloy