Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Soms wel, soms niet. Oordeel zelf

potaatoo.com 09 januari 2015

Julian Baggini schrijft de Deugden van de Tafel als een handleiding voor het goede leven aan de hand van onze eet-praktijk. Want, zo stelt hij, we zijn psucho-somatische wezens, bezielde lichamen (psychos = Grieks voor ziel, somatos = Grieks voor lichaam), en dus is ons eten het gebied bij uitstek waarbinnen we ons mens-zijn kunnen duiden en waarbij we ons moreel kunnen en ook moeten verhouden tot onszelf en de wereld om ons heen. Zo verwoordt hij een reeks deugden, die we zouden moeten nastreven in ons eten en in ons leven.

Een deugdenethiek is nooit stellig. (Dit in tegenstelling tot een deontologie, of plichtenethiek: "Je mag nooit liegen!") Deugden laten veel over aan hetgeen Baggini samen met Aristoteles phronèsis noemt; een vorm van praktische wijsheid, gestoeld op een begrip van wat het betekent om mens te zijn. Maar een deugdenethiek mag geen excuus zijn voor een flets poldermodel en holle frasen.

Praktisch ieder hoofdstuk van dit boek eindigt helaas in die fletse polder: Het is niet zo dat alleen maar A, maar het is ook niet zo dat alleen maar B, soms is het A en soms B, we moeten zelf oordelen. Eet vlees maar niet te veel. Biologisch voedsel kan goed zijn, maar is dat niet per definitie. Industrieel geproduceerd voedsel is niet per definitie slecht, maar soms wel. Spring uit de band, maar niet te vaak. Soms wel, soms niet. Oordeel zelf.

Herhaaldelijk vraag je je af tegen wie Baggini zich verzet bij het bereiken van zijn middle of the road conclusies -waarop overigens vaak weinig aan te merken valt, zoals dat gaat met de Gulden Middenweg. In sommige gevallen ben ik geneigd de vraag te beantwoorden met "niemand" Hoeveel mensen richten hun leven nu werkelijk stelselmatig in naar extreem hedonistische principes? Het is geen uitdaging om de zin en juistheid van allerlei diëtaire rages en modegrillen in twijfel te trekken. En, als je eerst een zeer zeldzame en absurde vorm van lokalisme (waarbij een groep mensen zelfs een aparte munt voor hun dorp wil invoeren) aanhaalt, is het nogal gemakkelijk om vervolgens te beweren dat een beetje lokalisme ('als het lekker is en duurzaam uit eigen streek eten') een beter idee is. Gewoon, niet alleen maar lokalisme, maar wel een beetje; precies genoeg. U weet wel. Oordeel zelf.

Er is één argument dat zo krom en ongegrond is, dat het hier speciale aandacht verdient: Dieren mogen we slachten en opeten, omdat onze bereidheid daartoe aantoont dat we accepteren dat de dood nu eenmaal bij het leven hoort en "dat het erom gaat hoe we ons leven leiden, niet dat we eeuwig voortbestaan." Het eten van vlees wordt zo een "bevestiging van het leven" omdat we daarmee de "waarde van de sterfelijkheid van alles onderstrepen." (p.90-91) Dat dit verhaal ook kan worden aangevoerd als argument om je buurman of grootmoeder om zeep te helpen, lijkt Baggini niet te deren. Meer dan eens wordt door Baggini een notie van de waarde van onze sterfelijkheid en vergankelijkheid ingezet als argument. Het wordt haast een filosofisch klinkende stoplap. Want waarom is onze sterfelijkheid van intrinsieke waarde? Dit is een (omstreden) aanname. En waarom moeten we die bevestigen door een dier te doden dat daar verder weinig mee van doen heeft? Dat klinkt niet erg eerlijk.

Over eerlijkheid gesproken: Het hoofdstuk over rechtvaardigheid (een eerlijke prijs betalen voor hetgeen we consumeren) sluit Baggini af met een terloopse opmerking dat ook hij niet weet waar al zijn T-shirts en voedsel vandaan komen. Dat komt door een "natuurlijke zwakheid" die niet als excuus mag dienen maar wel als verklaring. We moeten ons er bewust van zijn dat de "verrukkelijke gangen van de huidige voedselrenaissance maar al te vaak geserveerd worden op zware schalen die onderdrukte producenten op hun frêle schouders torsen." (p.108) Maar wat koopt die onderdrukte producent daarvoor? Moeten we ons er niet ook bewust van zijn dat dit soort aansporingen tot 'een-groter-bewustzijn-van' veelal niet bijdragen aan een verandering van de status quo? Moeten we soms niet gewoon iets doen?

Als Baggini zich richt op de meer individuele, persoonlijke ethiek, volgt een relaas dat zo nu en dan leest als de dagboeknotities van een filosofische, culinair-gefixeerde Carrie Bradshaw. (U weet wel, de hoofdpersoon uit en voice-over van de populaire tv-serie Sex & The City.) Julian Baggini vindt dat zijn poging tot afvallen veel zegt over menselijke wilskracht in het algemeen. Julian Baggini vindt dat zijn idee om tien dagen per jaar te vasten iets zegt over hoe je autonomie cultiveert.

Eén ding is duidelijk: Als je Julian Baggini bent dan is eten dé manier bij om jezelf te begrijpen en om de wereld te benaderen. Maar waarom moeten wij ons er iets van aantrekken?  Waarom moet je je interesseren voor je eten? Dat is helaas aan het eind van het 333 pagina's tellende boek nog altijd niet duidelijk. Misschien wel omdat dat ook helemaal niet moet. Baggini maakt zich schuldig aan hetzelfde foodism dat hij aan het begin van het boek beweert te bestrijden. Sommige mensen interesseren zich niet voor hun voedsel en leven op een dieet van gecondenseerde melk rechtstreeks uit blik. Het geld dat of de tijd die ze zo uitsparen doneren ze misschien aan Oxfam en Amnesty international. "So sue me!", hoor je ze zeggen. Achter Baggini's Culinaire Gulden Middenweg Deugden gaat stiekem gewoon een heel specifieke (luxe) plicht schuil. Wees deugdelijk en ken u zelve middels uw maaltijd. De laatste drie woorden daargelaten een prima devies.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van potaatoo.com

Gesponsord

Een indringend verhaal op het scherp van de snede, vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.

Hetzelfde boek lezen brengt mensen samen: je hebt direct iets om over te praten! Daarom lezen we in november met heel Nederland 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Je haalt het boek gratis op bij je bibliotheek.

'Bevreemdend, mysterieus en ongelofelijk. Esther Gerritsen maakt het onbereikbare perspectief herkenbaar.' – Jury Boekenbon Literatuurprijs 2024 over Gebied 19

Nieuwe, prachtige roman van dé literaire stem uit Ierland, Sally Rooney.

Dog Man is terug met een spannend nieuw avontuur! Een stinkdier zorgt voor een groot drama: Dog Man ruikt verschrikkelijk

Een radicaal eerlijk en aangrijpend onderzoek van een dochter die niet alleen de moeizame relatie met haar moeder probeert te begrijpen, maar ook de verstoorde relatie tot haar eigen lichaam.

Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden slalomt Bart Van Loo door de Lage Landen.

Een nieuwe Baantjer is altijd een goed cadeau! Op een voorjaarsochtend wordt het lichaam van Ron Doomerik aangetroffen in zijn appartement aan de Amsterdamse Houtkade. Er steekt een mes in zijn rug. 

Een magische reis naar Fantasia is een nieuwe versie van het avontuur Lang Leve Fantasia van Geronimo Stilton met extra veel avontuur en veel meer illustraties. Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Een betoverend cadeauboek, met linnen omslag, poëtisch vertaald door Imme Dros.

De manga over een avontuurlijke eenhoorn voor 9+. Unico's liefde heeft Venus en haar handlanger Byron wakker gemaakt, die hen allebei willen vernietigen!

De uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis. Een schitterend halfland van angst en hoop, ingeklemd tussen hoge dijken, waar alles permanent verandert en niets is wat het lijkt.

Meester Jesper gaat op schoolkamp met de kinderen uit groep 8. De directeur, mevrouw Azijnvijver, heeft één strenge eis: geen telefoons mee op kamp.

Meester Mark verzamelde de allerleukte taalfoutjes en kinderlogica over feesten en feestjes: van verjaardag tot kerst, en van sint tot de geboorte van een baby.

Op zoek naar avontuur en de waarheid over haar moeder, wordt Cato meegesleurd op een gevaarlijke reis door tijd en herinneringen - Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

Een zeer vooraanstaand forensisch antropoloog claimt dat in het kunstwerk gebruik is gemaakt van een menselijk bot.

Diep verscholen in de Appalachen ligt de McAlpine Lodge, waar Will en Sara hun huwelijksreis doorbrengen. Het resort is een afgelegen paradijs op aarde, behalve dan dat iedereen er liegt.

Het langverwachte vervolg op Koninkrijk. Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Vergeet wat je weet over het continent Afrika. Zeinab Badawi duikt in het verleden van haar geboortecontinent, de geboorteplek van de mensheid.

Waar we onze kinderen in de fysieke wereld steeds meer overbeschermen, laten we hen in de digitale wereld vogelvrij – met desastreuze gevolgen voor hun mentale welzijn.

In dit derde deel van 'De memoires van Abel Sikkink' zien we Parijs en het grillige Europa van de tweede helft van de negentiende eeuw.

De ineenstorting van welvaartsstaten, supercyclonen, megadroogtes, extreemrechts extremisme, ongebreidelde virussen, energietekorten, cyberaanvallen: de mensheid beweegt zich richting een tijdperk van permanente crisis.

Dit boek wijst de weg naar een energieker leven. Je wakkert het vuur in je leven weer aan!