Must read!

Priscilla 08 juni 2024
‘Come together‘ is als boek de opvolger van ‘Kom als jezelf‘, maar kan prima losstaand worden gelezen.

Waar ‘Kom als jezelf‘ vooral gericht is op de vrouw, is ‘Come together’ volledig gericht op de (seksuele) relatie/verbinding met je partner.

Emily Nagoski geeft het al weg met haar ondertitel. Dit boek is om stellen meer te vertellen over de wetenschap en de kunst achter het creëren van een blijvende seksuele verbinding.

En nu kun je denken: ‘Dat heb ik niet nodig’. Maar in dit boek wordt direct aan het begin duidelijk waarom je het boek wèl zou moeten lezen.

Niet alleen is het gericht op body positivity, ook komen er ontzettend veel voorbeelden uit de praktijk aan bod waarin iedereen, echt eerlijk waar, zichzelf kan herkennen.

En Emily zou Emily niet zijn als ze dat niet met een fijne chronologische volgorde zou doen. En met humor!

Want Emily Nagoski schrijft, ondanks de serieuze thema’s, met een hoop humor.

Hierdoor is de stof in dit boek niet taai of langdradig, en onthoud je ook nog eens veel gemakkelijker wat je hebt gelezen!

(Het boek)
‘Come together‘ begint met een fijne inleiding waarin Emily zichzelf nog eens voorstelt en waarin ze beschrijft waarom dit tweede boek er is gekomen.

Ook is ze heel erg open over haar eigen relatie met haar partner. Dit maakt dat ook dit boek meteen weer eerlijk en oprecht aanvoelt.

Verder bestaat het uit twee delen en een conclusie.

Het eerste deel is gericht op het thema ‘genot‘. Iets dat mensen nog steeds zeer moeilijk vinden om te bespreken, maar ook om te begrijpen wat het daadwerkelijk inhoudt.

Hier brengt Emily absoluut verandering in.

Ze haalt hierbij ook wat theorie aan uit het boek ‘Kom als jezelf’.

Geen probleem als je dit boek nog niet hebt gelezen, want Emily legt het kort en simpel uit. Deze basis wordt ook in dit boek steeds weer herhaalt.

Het thema ‘genot‘ gaat niet alleen over de seksuele relatie met je partner. Het gaat op de eerste plaats over jezelf, je eigen lichaam, je ervaringen.

Daarna gaat Emily dieper in op de manieren waarop we geven en nemen en welke zaken van buitenaf van invloed kunnen zijn.

In deel twee van dit boek bespreekt Emily met ons de veranderingen die binnen alle relaties kunnen plaatsvinden.

Het leven vraagt immers veel van ons en het is volkomen normaal dat dit ook onze emotionele en lichamelijke verbinding met elkaar beïnvloed.

Naast logische uitleg die de lezer bewust maakt van het feit dat alles volkomen normaal is, geeft ze ons handvatten en oefeningen middels voorbeelden uit de praktijk.

Haar doel hiermee is dat wat we leren, ook daadwerkelijk kunnen toepassen in ons eigen leven en binnen onze eigen relatie met onze partner.

En dit doet ze op een ontzettend fijne manier.

Zeker wanneer je, net als ik, snel onzeker bent over van alles, zul je herkenning vinden in dat wat Emily vertelt.

Soms voelt het echt alsof ze het over jou persoonlijk heeft. En dat maakt dat dit boek zo toegankelijk is voor iedereen.

Het boek sluit af met een conclusie welke absoluut een zeer prettige samenvatting geeft van de belangrijkste kernpunten.

(Mocht je het boek tegen komen in de winkel, blader eens naar die conclusie en als je jezelf meteen herkent, neem het boek dan meteen mee!)

Natuurlijk vinden we ook in dit boek een appendix met wat extra info en een fijne lijst aan bronnen voor als je nog meer wilt ontdekken en lezen.

(Conclusie)
Dat taboes rondom seksualiteit absoluut verbroken dienen te worden, wisten we al wel. En ik lever hier graag een bijdrage aan door het boek van Emily te bespreken.

Emily Nagoski levert met haar beide boeken een zeer grote bijdrage aan het doorbreken en het bespreekbaar maken van taboes rondom seksualiteit.

Geen zin in seks omdat het dagelijks leven veel van je vraagt? Volkomen normaal!

Trap jij je rempedaal in als de context niet juist is en je daardoor niet in de stemming bent? Volkomen normaal!

Ze normaliseert seksualiteit en de daarbij komende gedachten, gevoelens en gedragingen en legt in heldere bewoording uit hoe het menselijk lichaam en brein werkt.

En natuurlijk wat we kunnen doen om onze seksualiteit te omarmen en eventueel voor onszelf te verbeteren waar nodig.

Met praktijkvoorbeelden en hier en daar de nodige humor, is het gemakkelijk de informatie tot je te nemen.

En vanuit eigen ervaring kan ik je beloven dat je veel herkenning zult vinden in dat wat Emily schrijft.

Wat ik zelf ook enorm belangrijk vind, is dat Emily het in haar beide boeken niet alleen heeft over de relatie tussen een man en een vrouw.

Ze heeft bewust gekozen voor het woord ‘partner’.

Daarnaast komt in beide boeken ook onder andere aseksualiteit aan bod, waardoor ze ook daaromtrent taboes doorbreekt.

Ongetwijfeld zullen veel mensen zich afvragen waarom ze dit boek zouden moeten lezen. ‘Want mijn seksleven is prima.’

Dit boek bevat echter zoveel meer dan alleen informatie over hoe je je seksleven zou kunnen verbeteren.

Het gaat om de connectie met jezelf, je eigen lijf en de connectie met je partner.

Het is het normaliseren van mogelijke problemen dat mij zo enorm aanspreekt in haar boeken. Want we hebben allemaal vragen en onzekerheden.

Emily laat zien dat wanneer we deze bespreekbaar maken, we er achter komen dat veel anderen tegen precies dezelfde zaken aanlopen. En persoonlijk vind ik dat het meest fijne gevoel dat er bestaat!

‘Come together’ is net als ‘Kom als jezelf‘ een aanrader als je het mij vraagt. Een boek dat je gewoon moet lezen.

Het bevat waardevolle informatie en geeft zeer verhelderende inzichten.

Ren gewoon naar de (online) boekhandel!

Meer recensies van Priscilla