Een spannend jeugdverhaal

Priscilla 22 november 2023
‘Coraline‘ is geschreven in de kenmerkende, beeldende schrijfstijl van Neil Gaiman.

Deze man weet op een bijzondere wijze verhalen te vertellen die je letterlijk meevoeren naar een andere wereld.

Of dit nu verhalen voor kinderen zijn, jong volwassenen of volwassenen.

Steeds weer is hij in staat om je mee te nemen op reis en zorgt hij ervoor dat je pagina na pagina omslaat. Totdat je het boek dicht slaat en achterblijft met een naargeestig gevoel.

Ook ‘Coraline‘ is hierin niet anders, want het is net zo prachtig geschreven als zijn andere verhalen.

Wat mij bij dit verhaal echter wel meteen opviel, was het gebruik van kortere zinnen, waardoor dit verhaal net even meer aanvoelt als een echt kinderboek. Iets dat bijvoorbeeld bij ‘Niemand‘ minder het geval was.

De personages in ‘Coraline‘ waren echt fantastisch. Neil heeft bijzondere en unieke personages weten te creëren en de illustraties van Chris Riddell zijn hierbij echt een toevoeging!

Het verhaal an sich vond ik niet heel erg spannend. Ik miste hier en daar wat context waar het ging om de gebeurtenissen achter de muur.

Hierdoor beleefde ik dit verhaal niet zo als zijn andere verhalen.

Qua uitwerking had er wat mij betreft dus het één en ander aan toegevoegd mogen worden.

Desalniettemin is en blijft het natuurlijk een kinderboek, en ik denk dat jonge kinderen absoluut zullen genieten van dit spannende verhaal dat, uiteraard, ook nog wat belangrijke boodschappen bevat!

Conclusie
‘Coraline‘ is wat mij persoonlijk betreft niet mijn meest favoriete boek van Neil Gaiman.

De uitwerking was voor mij te summier en echt spannend vond ik het ook niet. Desalniettemin is het wel een fijn boek dat lekker wegleest.

Ondanks mijn persoonlijke mening ben ik ervan overtuigd dat het goed in de smaak zal vallen bij de jonge lezer, want het is zeker voor hen een mysterieus en spannend verhaal.

Neil Gaiman is absoluut een meester in het vertellen van unieke verhalen. Zijn fantasie is heerlijk en dat hij je altijd echt weet mee te nemen in zijn fantasie is gewoon fantastisch!

Meer recensies van Priscilla