Fantastisch uitgewerkt en spannend derde deel!

Priscilla 03 juli 2024
De Koninkrijk serie van Danielle L. Jensen heeft een verrassende indeling. Ik zou deze recensie dan ook niet kunnen beginnen zonder de lezer hiervan bewust te maken.

De serie bestaat uit meerdere boeken, maar is ook verdeeld in duologieën.

‘Het koninkrijk der bruggen‘ en ‘De koningin van verraad‘ zijn de eerste twee boeken in de serie. Samen vormen zij echter ook een duologie. Beide boeken zijn geschreven vanuit de perspectieven van Lara en Aren.

‘De ongeschikte erfgenaam‘ is het derde boek in de serie, maar het eerste boek van de tweede duologie. Deze tweede duologie wordt vertelt vanuit de personages Zarrah en Keris.

Beide personages hebben we kort leren kennen in ‘De koningin van verraad‘. In dit eerste deel van de volgende duologie vinden we dus hun verhaal.

Belangrijk om te weten is, dat ‘De ongeschikte erfgenaam‘ zich afspeelt ten tijde van het einde van ‘Het koninkrijk der bruggen‘ én het gehele boek ‘De koningin van verraad‘.

Qua gebeurtenissen is er dus overlap aanwezig tussen deze drie boeken.

Dit houdt in dat ik je ten zeerste aanraad eerst de twee andere boeken te lezen. Dit om spoilers te voorkomen en om de verhaallijn te kunnen volgen. Het is tenslotte een serie.

De afloop van het eerste boek en daarnaast de gebeurtenissen in het tweede boek, komen in dit derde deel aan bod.

Zoals gezegd is ‘De ongeschikte erfgenaam‘ geschreven vanuit de perspectieven van Zarrah en Keris.

Omdat het alweer even geleden is dat ik de eerste twee boeken las, was ik in het begin van dit derde boek even in de war wat de tijdlijn betrof.

Maar nadat ik het had opgezocht (hierboven voor jullie beschreven), koste het mij geen enkele moeite meer om zo weer aan te schuiven in dit verhaal.

Vooral wat de overlap met de eerste twee boeken betreft, vond ik het geweldig om een aantal ins en outs nu uitgewerkt te zien vanuit een andere kant.

De perspectieven van zowel Zarrah als Keris zijn daardoor op zich al een aanvulling op het totale verhaal.

Daarnaast brengen zijn natuurlijk ook hun eigen verhaal mee. Want gezworen vijanden die diep in hun hart beide hetzelfde willen, is vragen om een spannend avontuur en interessante wendingen.

En beide vind je absoluut terug in ‘De ongeschikte erfgenaam‘.

Vrijwel vanaf de start van dit boek hield ik al van Zarrah en Keris.

Danielle L. Jensen is absoluut getalenteerd als het gaat om de uitwerking van haar personages. Ze heeft aan de kleinste details gedacht en ze komen werkelijk tot leven.

We zien complexe personages met flaws, maar zeker ook personages die een geweldige ontwikkeling doormaken.

Zarrah en Keris samen vond ik prachtig. Met hun diversiteit en verschillen vullen ze elkaar aan, maar deze zorgen soms ook zeker voor de nodige spanningen.

En dat wat ze aan overeenkomsten hebben verbind hen op een manier die ik zelf niet had kunnen bedenken.

En dan hebben we het nog niet gehad over de ‘enemies-to-lovers’ trope. Welke in dit geval misschien niet het einde heeft dat je zou verwachten.

Wie overigens niet houdt van politieke spelletjes en hof intriges, zal hier en daar even een klein beetje door de tekst heen moeten prikken.

Zelf ben ik hier een enorme fan van. Danielle weet alles zo te omschrijven en beschrijven dat je wordt meegezogen in deze spelletjes en wendingen.

Wat mij betreft was de uitwerking absoluut fenomenaal.

Danielle weet ons meerdere malen op het verkeerde been te zetten en zelf sloeg ik pagina na pagina om, omdat ik moest weten waar de reis van Zarrah en Keris ons naartoe zou brengen.

De verrassende wendingen en moeilijkheden hielden mijn aandacht meer dan vast.

Net als in de voorgaande twee boeken is ook deze keer de world building briljant.

In dit derde boek gaat Danielle nog dieper in op de onderlinge verhoudingen en zien we waar het uiteindelijk om draait.

Wat misschien klinkt als een ingewikkeld verhaal, is het dat niet wat mij betreft.

Danielle schrijft uitgebreid zonder langdradig te worden, en omdat de focus op dialogen en personages blijft, leest het gewoon echt heerlijk weg.

Naast de personages komt ook het verhaal tot leven en ze laat hiermee absoluut zien dat ze een fantasy auteur is die alle aandacht verdiend.

Het einde van dit boek benam mij de adem en gaf mij ook nog eens een behoorlijke knauw. Want die zag ik even niet aankomen.

En nu zullen we moeten wachten tot het vierde boek (deel twee in deze duologie) verschijnt. Want ik moet weten hoe het verhaal van Zarrah en Keris verder zal gaan.

Conclusie
Danielle L. Jensen stal mijn hart al met ‘Het koninkrijk der bruggen’ en ‘De koningin van verraad‘.

En ‘De ongeschikte erfgenaam‘ doet absoluut niet onder voor die eerste twee boeken.

De kwaliteit van schrijven, uitwerking en ontwikkeling is even hoog en het boek is niet weg te leggen.

Het begin was even wennen, omdat het verhaal zich qua tijdlijn afspeelt tijdens de eerste twee boeken. Daarna was ik alleen maar blij te kunnen lezen vanuit de perspectieven van Zarrah en Keris.

Deze manier van uitwerking geeft een diepere laag aan deze serie en dat maakt mij een groot fan!

De Koninkrijk serie is absoluut een aanrader wat mij betreft als je houdt van fantasy met een diepere laag, geweldige en goed uitgewerkte personages en spanning. Love it!

Meer recensies van Priscilla