Modernisering met een interessante twist!

Priscilla 22 augustus 2024
‘De oorlog‘ is alweer het vierde deel in de Blackwater serie van Michael McDowell. Met nog twee boeken te gaan, naderen we voelbaar de ontknoping.

In ‘De oorlog’ maken we een tijdsprong van twee jaar. Daarnaast krijgen we een fijne recap van de afgelopen gebeurtenissen en blikken we vooruit.

De meisjes Grace, Francis en Miriam zijn inmiddels aardig opgeroeid en bereiken in dit deel de volwassen leeftijd. Vooral omtrent hun personages vinden er in dit boek nogal wat interessante ontwikkelingen plaats.

Ondanks dat Miriam op haar overleden grootmoeder lijkt, maakt ze een mooie ontwikkeling door. Ze is namelijk toch in staat te reflecteren op zichzelf en haar handelen.

Francis die steeds meer op haar moeder begint te lijken, ontdekt een kant van zichzelf waar ze min of meer voor vreest. Maar is dat wel nodig?

En Grace? Grace is haar goddelijke zelf en haar ontwikkeling vond ik werkelijk waar prachtig. Zeker gezien de tijd waarin McDowell dit verhaal heeft geschreven.

Haar verhaallijn plaatst de Blackwater serie in een ander perspectief. Vanaf het eerste boek was duidelijk dat dit verhaal zich afspeelt in de tijd dat gekleurde mensen nog vooral bedienden waren. Echter voegt McDowell in dit vierde deel wat moderne opvattingen toe.

Hierdoor krijgt de lezer een fijne gemoderniseerde twist. Je groeit als lezer hierdoor echt met de personages door de tijden heen mee.

Wat de verhaallijn betreft in dit boek, lijkt er wat weinig te gebeuren.

Er worden behoorlijk wat tijdsprongen gemaakt in het verhaal, waardoor we zo ineens weer een jaar verder zijn.

Het verhaal speelt zich grotendeels af ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, maar hier merk je in Perdido eigenlijk weinig van.

De houtzagerij is welvarend en het ontbreekt de familie Caskey aan niets.

Wel krijgen we in dit vierde deel een fijn beeld van de onderlinge relaties. We lezen hoe het de familie vergaat en we zien de vrouwen van de familie duidelijk naar voren stappen.

Net als de eerdere delen leest ook ‘De oorlog‘ prettig weg. Het bevat nog steeds de juiste hoeveel informatie en is niet langdradig.

Het feit dat McDowell niet uitgebreid uitweid vind ik zelfs zeer prettig. Hij is ook in dit deel wederom in staat je als lezer bij de familie te betrekken.

Het einde van dit vierde boek had een zeer interessante wending. Ik ben dan ook razend benieuwd hoe dit in het vijfde deel opgepakt gaat worden!

Conclusie
‘De oorlog‘ is niet het spannendste deel in deze reeks. Toch vond ik het heerlijk om terug te zijn bij de familie Caskey.

Soms is het ook gewoon fijn om te lezen wat de ontwikkelingen zijn en de stand van zaken is.

De focus lag in dit deel op de jonge vrouwen van de familie. De ontwikkelingen die zij doormaakten gaven niet alleen verdieping, maar lieten ook modernisering zien.

Het verhaal groeit letterlijk mee met de tijd.

Ik kijk enorm uit naar het vijfde deel in deze serie. De wendingen en gebeurtenissen in dit verhaal maken mij absoluut nieuwsgierig naar wat nog komen gaat!

Meer recensies van Priscilla