Mohlin & Nyström tillen Scandinavisch thriller genre naar hoger niveau

Priscilla 19 januari 2024
In ‘De stille vogel’ krijgen we tussen de regels door een prettige update van de zaken die zich hebben afgespeeld in de vorige boeken.

Altijd fijn, want dan zijn in ieder geval de highlights in het persoonlijke leven van John weer even helder.

In dit derde boek wordt een hecht, klein Zweeds dorpje opgeschrikt door een bizarre vondst in een vogelnest. Er lijken menselijke botten gevonden te zijn en de dorpsbewoners denken direct aan een zaak van vele jaren geleden. Een zaak waarbij twee jonge jongens verdwenen.

Aan John Adderley de taak om te onderzoeken of dit daadwerkelijk zo is.

‘De stille vogel‘ begint met een persoonlijke gebeurtenis in het leven van John. Dit maakt dat de lezer zich direct weer met hem verbonden voelt. Persoonlijk vind ik het absoluut fijn dat Mohlin & Nyström ruimte maken voor zijn privéleven. Het zorgt ervoor dat zijn personage echt tot leven komt.

Door de bizarre vondst die gedaan wordt, worden de zintuigen van de lezer ook direct geprikkeld. Je wordt al snel ondergedompeld in de fijne onderhuidse spanning waar Scandi thrillers om bekend staan.

Naast een interessante zaak met een boeiende link naar het verleden, hebben Mohlin en Nyström deze keer enkele actuele thema’s verwerkt in het verhaal. Mede dankzij deze thema’s, krijgen we als lezer meerdere spannende gebeurtenissen voorgeschoteld.

Zo spelen ze in op het thema vluchtelingen, maar ook op verslavingsproblematiek en mentale gezondheid.

Hierbij ontmoeten we een aantal interessante personages die in combinatie met bijbehorende gebeurtenissen het verhaal behoorlijk levendig maken.

Interessant hierbij is, is dat Mohlin & Nyström wat betreft het thema vluchtelingen en vluchtelingenproblematiek ook een wierspiegeling van de samenleving laten zien.

Zo komt duidelijk naar voren wat de meningen van de bewoners van het kleine Zweedse dorpje zijn over vluchtelingen.

De toevoeging van dit thema draagt dan ook zeker bij aan een realistische uitwerking.

Wat betreft het thema verslaving had ik graag een iets betere uitwerking gezien. Het speelt een rol, maar naar mijn gevoel werd er toch iets te makkelijk omgesprongen met dit onderwerp. Ook hadden bepaalde medische gevolgen beter uitgewerkt kunnen worden.

Deze derde thriller is verdeeld in delen welke een duidelijke structuur geven aan het verhaal.

Ook lezen we het verhaal niet alleen vanuit John, maar lezen we ook vanuit een stel dat in het Zweedse dorpje woont.

Deze afwisseling is niet alleen heel prettig, maar zorgt er ook voor dat de intensiteit van de spanning toeneemt. Want wat heeft het één met het ander te maken?

Met spannende en zenuwslopende gebeurtenissen, in combinatie met interessante personages en wisselende perspectieven, werkt het duo toe naar een gaaf plot.

Dit plot kent een aantal verrassende wendingen en de lezer wordt een aantal maal op het verkeerde been gezet.

Persoonlijk vond ik dit heel gaaf uitgedacht en de uitwerking is wat mij betreft dus absoluut geweldig gedaan!

Conclusie
Ondanks dat Scandinavische thrillers over het algemeen wat “rustigere” thrillers zijn, gebeurde er in ‘De stille vogel‘ behoorlijk wat.

Met meerdere verhaallijnen zou je het spoor bijster kunnen raken, maar wat mij betreft zat alles ingenieus in elkaar.

Juist de verschillende verhaallijnen en perspectieven maakten dit boek tot een heerlijke pageturner en het plot was geweldig uitgewerkt als je het mij vraagt.

Mohlin & Nyström tillen het Scandinavische thriller genre wat mij betreft echt naar een hoger niveau met de John Adderley serie en ik kijk enorm uit naar een volgend boek!

Meer recensies van Priscilla