Origineel en inspirerend

Priscilla 30 september 2024
In ‘Een onmogelijk leven‘ maken we kennis met Grace, een gepensioneerde wiskundelerares.

Grace ontvangt een brief van een oud leerling en wat volgt is een lange brief van Grace aan hem terug.

Een brief met een wel heel merkwaardig verhaal.

Geschreven in de kenmerkende schrijfstijl van Matt Haig, beeldend en filosofisch, wordt de lezer meegenomen naar Ibiza. Het zonnige eiland voor de Spaanse kust.

We maken als lezer kennis met verschillende unieke en interessante personages die ons meenemen op een toch wel letterlijk magische reis. Een reis die de lezer meevoert naar prachtige onderliggende boodschappen en inzichten.

Persoonlijk ben ik een groot fan van de wijze van schrijven van Matt Haig. Door zijn beeldende beschrijvingen, kan ik vrijwel altijd meteen verdwijnen in zijn verhalen. Dat gold ook zeker voor dit boek.

Daarnaast zijn de hoofdstukken in dit boek niet al te lang, waardoor het ondanks het aantal pagina’s, vlot weg leest.

Rondom Grace als hoofdpersonage vinden we veel verdieping en mede door de prachtige quotes en wijze levenslessen, haal je als lezer nog meer uit dit boek dan alleen een interessant verhaal.

Matt Haig wist mij wederom te ontroeren met het verhaal van Grace en dat was wat mij betreft weer een pluspunt.

Aangezien Grace een gepensioneerde wiskundelerares is, kan het niet anders dan dat zij de wereld om haar heen met logica bekijkt. Gezien de gebeurtenissen die elkaar opvolgen in dit verhaal, zeker een interessante mix qua verrassende wendingen.

Hier en daar vond ik de herhaling van wiskundige vergelijkingen echter iets te veel in het verhaal. Ik ben zelf niet echt wiskundig aangelegd, dus dat had van mij iets minder gemogen. Het past echter wel bij het hoofdpersonage.

Desalniettemin gaven zowel de personages als de verrassende wendingen in combinatie met het vleugje magie kleur aan dit verhaal.

Conclusie
Hoewel ‘Een onmogelijk leven‘ niet mijn nieuwe favoriete boek van Matt Haig is geworden, heeft hij mij wel weer weten te raken met dit unieke verhaal.

Het hoofdpersonage is in mijn ogen zodanig goed uitgewerkt met de juiste verdieping, dat gevoelens en emoties ook echt overkomen. Verdriet, rouw en schuldgevoelens spelen een rol en zijn realistisch uitgewerkt en daardoor herkenbaar.

Matt Haig heeft ook nu weer een prachtig verhaal geschreven dat de lezer aan het denken zet middels verrassende gebeurtenissen. Persoonlijk vond ik dit prachtig.

Absoluut een aanrader voor een ieder die benieuwd is naar wat een nieuw begin kan betekenen!

Meer recensies van Priscilla