Gruwelijk goed!

Priscilla 25 januari 2024
Als je de eerste vier boeken in deze serie hebt gelezen, dan weet je inmiddels dat Chris Carter, naast het bedenken van een geweldig plot, ook nog eens een meester is in het verzinnen van goede binnenkomers.

Ben je nog niet bekend met zijn boeken? Bereid je dan voor!

In ‘Een voor een’ zitten we direct midden in de spanning wanneer Robert Hunter een anoniem telefoontje krijgt met een wel heel bizar verzoek. Of hij even naar een webadres wil gaan, waar hij vervolgens het meest gruwelijke te zien krijgt wat hij ooit heeft gezien.

Ik zou van alles kunnen schrijven over een opbouw aan spanning, maar die zit er al in vanaf de eerste zin van dit boek en verdwijnt geen enkel moment.

In de kenmerkende razendsnelle en vlotte schrijfstijl van Chris Carter vallen we in deze thriller van de ene bizarre gebeurtenis in de andere.

Robert Hunter en partner Garcia raken verwikkeld in een bizar gruwelijk spel en de tijd tikt door. De urgentie is voelbaar, evenals de frustratie als een doorbraak ver weg lijkt.

Chris Carter heeft zichzelf overtroffen wat gruwelijke details betreft ten opzichte van de eerste vier boeken in deze serie en dat wordt vrij snel duidelijk.

De beschrijvingen van gebeurtenissen, zeker van de gruwelijke details, waren zeer grafisch. Het kost je geen moeite alles voor je te zien en regelmatig te huiveren bij bepaalde delen.

Zelf werd ik hier heel erg blij van, alhoewel ik mij kan voorstellen dat lezers met een zwakke maag hun twijfels kunnen hebben.

Wat altijd prettig aan de verhalen van Chris is, is dat hij tussen neus en lippen door weer even wat herhalingen geeft betreffende betrokken personages zoals Hunter en Garcia. Dit maakt dat je de boeken best wel los van elkaar zou kunnen lezen. Al zou ik voor de volledige karakter ontwikkeling zeker aanraden bij het begin te beginnen.

Naast het perspectief van Robert Hunter, wisselen we ook in dit boek af met andere interessante perspectieven. We krijgen wat beelden vanuit de moordenaar, maar ook van (potentiële) slachtoffer(s).

Deze afwisseling is zeer prettig en geeft niet alleen een compleet beeld, maar maakt het verhaal ook extra intens.

Chris Carter weet emoties en reacties van personages goed te vangen en te verwoorden zodat je deze gevoelens zelf bijna even intens ervaart.

Natuurlijk draait het in deze thriller niet alleen om de gruwelijke gebeurtenissen en details. Chris heeft een fascinerend verhaal weten te schrijven over cybercrime, online pestgedrag en de psyche van de mens.

Thema’s die hot topic zijn.

Dit maakt ook, dat we een nieuw personage ontmoeten in dit boek, waarvan ik hoop dat we haar zeker nog terug gaan zien.

In deze bizarre zaak kan Robert de hulp van iemand die expert is op het gebied van cybercrime goed gebruiken. En laat dat nu net Michelles expertise zijn aangezien ze bij de cyberafdeling van de FBI werkt.

Een zeer kleurrijk personage met een wat mij betreft geweldig interessant karakter. Ze vult Robert in dit verhaal absoluut aan en was oprecht een toffe toevoeging.

Ook wat betreft de moordenaar heeft Chris alles tot in de puntjes uitgedacht en werkt hij met alle gebeurtenissen toe naar een geweldig gaaf plot dat niet alleen verrassende wendingen kent maar ook een zenuwslopende ontknoping. Eentje waarbij het pas op het allerlaatste moment duidelijk wordt hoe het zal aflopen.

‘Een voor een’ zat echt geweldig goed in elkaar. Qua personages, qua verhaallijn, maar zeker ook alle details. Chris heeft werkelijk waar aan alles gedacht.

Het einde van dit boek laat mij enorm uitkijken naar het volgende deel in deze serie, want welke keuzes zullen er worden gemaakt?

Dit verhaal kent een aantal belangrijke triggers die ik benoemd wil hebben. Te weten: Moord, zelfmoord en marteling.

Conclusie
‘Een voor een’ is mijn favoriete boek in deze serie en het krijgt van mij de totale score.

Het verhaal is steengoed, de personages fascinerend en alles is tot in detail en op een grafische wijze uitgewerkt. Mijn hart ging hier echt sneller van kloppen!

Dit is oprecht een huiveringwekkende serial killer thriller met daarnaast ook nog eens behoorlijk wat diepgang wat de psychologie van de mens betreft.

Chris heeft ons in deze thriller een andere kant van de mensheid laten zien, en komt hiermee bij de waarheid. En als je dat even laat bezinken, dan voelt deze thriller alleen nog maar beklemmender.

‘Een voor een‘ was gruwelijk goed. Punt.

Meer recensies van Priscilla