Uniek en magisch romantisch

Priscilla 12 september 2024
Een fantasy verhaal dat volkomen anders blijkt te zijn dan je van tevoren verwachtte, en je op een zeer positieve manier verrast.

‘Hemelse rivalen’ van Rebecca Ross was mijn positieve verrassing in augustus!

Geschreven vanuit twee perspectieven, Iris en Roman, maken we kennis met twee jong volwassenen die min of meer gezworen concurrenten zijn. Haat vind ik een groot woord, maar ze strijden beide voor dezelfde baan en er kan er maar één de winnaar zijn.

In een land onrustig door een goddelijke oorlog, een broer aan het front en een moeder die er niet voor haar kan zijn, heeft Iris moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. De baan bij de krant is voor haar dan ook van het allergrootste belang.

Waar Roman vooral bezig is aan de verwachtingen van zijn vader te voldoen, strijd Iris voor haar plekje in de toch al zo chaotische wereld.

Wanneer Iris begint met het schrijven van brieven naar haar broer aan het front, komt zij er al vlug achter dat haar brieven allesbehalve bij haar broer terecht komen.

Iemand schrijft terug, maar haar broer is het niet. Wel ontstaat er een bijzondere band met de persoon aan de andere kant van deze magische lijn.

‘Hemelse rivalen’ is een uniek fantasy verhaal. Uniek omdat de magie deels op de achtergrond lijkt te blijven. Wat we zien zijn vleugjes magie.

Rebecca Ross is vanaf het begin in staat de lezer mee te voeren naar een unieke omgeving met een rijke geschiedenis. Ze schrijft vlot en beeldend.

In dit eerste boek in deze duologie is zij echter wel enorm gericht op haar personages. Dit is ook direct de kracht van dit verhaal.

Omdat we lezen vanuit Iris en Roman, die verschillen als dag en nacht, bevat het verhaal behoorlijk wat verdieping. Daarnaast draait dit verhaal absoluut om de band tussen deze twee prachtige personages.

Gedurende het verhaal vinden er mooie ontwikkelingen plaats, ondanks de verschrikkelijke oorlog die gaande is. En dat maakt juist de connectie tussen de lezer en de personages sterk.

Ondanks dat, vond ik het hier en daar soms wel iets te gemakkelijk gaan. Gelukkig maakte het einde van dit boek voor mij wat dat betreft een hoop goed.

Qua verhaal had Rebecca Ross wat mij betreft iets meer aandacht mogen besteden aan de achtergrond en de geschiedenis. Door de focus op Iris en Roman, lijkt dit soms wat naar de achtergrond te schuiven.

Ik hoop dan ook dat we in het tweede boek iets meer in gaan op de oorlog en daar ook meer van terug gaan zien. Qua spanning mag er zeker wat meer pit in het vervolg zitten.

In dit verhaal spelen aan aantal scenes zich af aan het front. Deze hebben mij absoluut kippenvel bezorgd. Rebecca heeft dit in mijn ogen vrij realistisch uitgewerkt. Al had ik graag persoonlijk nog iets meer willen zien/ervaren van de betrokken mythische wezens.

Het einde van dit boek zorgde voor een brok in mijn keel en de duistere twist zag ik niet aankomen. Ik kan dan ook niet wachten om het vervolg te lezen!

Conclusie
’Hemelse rivalen’, een eerste boek in een duologie, heeft mij enorm verrast.

Het was absoluut anders dan ik van tevoren had bedacht. Het fantasy genre verdween wat naar de achtergrond, maar in het geval van dit boek was het totale plaatje gewoon prachtig.

Ondanks dat het de personages soms iets te gemakkelijk afging, werd ik verliefd op Iris en Roman.

Zij laten in dit verhaal zien dat liefde iets heel sterks is. Ook de vriendschappen die zijn ontstaan in dit verhaal lieten mij niet onberoerd en ik kijk enorm uit naar het vervolg.

Rebecca Ross heeft een prachtige schrijfstijl en ‘Hemelse rivalen’ was wat mij betreft qua opzet zeker uniek.

Absoluut een verhaal dat je zelf moet ervaren.

Meer recensies van Priscilla