Een heerlijk spannend jeugdboek van Tehlor!

Priscilla 22 oktober 2024
Zelf ken ik auteur Tehlor Kay Mejia al van haar Young Adult boeken, en ik was dan ook blij verrast toen ik zag dat het nieuwste boek in de Horrorland serie door haar is geschreven.

In ‘Jij bent van mij’ speelt vriendschap een grote rol. En wat is er nu enger dan een wraakzuchtige geest om je heen hebben die belet dat je nieuwe vrienden maakt, of überhaupt vrienden hebt?

In dit nieuwe griezelige boek, volgen we het verhaal van Sadie. Sadie wordt achtervolgd door een boosaardige aanwezigheid die ervoor zorgt dat ze op geen enkele manier vrienden kan maken.

De enige keus die Sadie dus heeft, is andere kinderen ontlopen. En dat is erg eenzaam kan ik je vertellen.

Dan ontmoet ze op een dag een meisje die een reeks gebeurtenissen in gang zet waar Sadie nooit van had durven dromen. Komt alles dan toch goed en kan Sadie eindelijk vrienden maken?

Net als in haar Young Adult boeken, richt Tehlor zich ook in dit jeugdboek op vriendschappen en relaties. Ik heb dit altijd al een kracht gevonden van Tehlor, omdat ze relaties enorm weet te verdiepen en het zo weet te verwoorden dat het voor lezers herkenbaar en voelbaar is.

Dit doet ze ook prachtig in dit jeugdboek. En dat ook nog eens met een griezelig tintje.

Tehlor schrijft vlot en beeldend en zonder eromheen te draaien, laat ze de jeugdige lezer kennismaken met wat vriendschap inhoudt, maar ook wat een toxic vriendschap is.

Want blijf je jezelf, of verander je jezelf voor een ander?

Vriendschap in combinatie met paranormale gebeurtenissen maken dit verhaal nagelbijtend spannend.

Sadie is naar mijn mening als hoofdpersonage absoluut goed uitgewerkt en doordat Tehlor nog niet alles meteen prijsgeeft, vraag je jezelf gedurende het verhaal af wat er in het verleden van Sadie is gebeurt.

En waar komt die wraakzuchtige aanwezigheid toch vandaan?

Spanning gegarandeerd als je het mij vraagt!

(Jeugdige) lezers zullen zich absoluut herkennen in Sadie en wat mij betreft leren we, dankzij de vader van Sadie en een school maatschappelijk werkster, ook belangrijke lessen waar het gaat om vriendschappen en jezelf mogen zijn.

Tehlor werkt in het verhaal toe naar een spannend plot en ontknoping en het einde wist mij ook nog eens te ontroeren.

Conclusie
Tehlor Kay Mejia schrijft gave Young Adult boeken vol diversiteit.

Met dit spannende en griezelige jeugdboek laat ze zien dat ze ook de jongere lezers weet te bereiken.

Een spannend verhaal, interessante en herkenbare personages en een goed plot met wijze lessen.

‘Jij bent van mij‘ is een geweldige aanvulling op deze Horrorland serie en van mij mag Tehlor zeker nog zo’n gaaf jeugdboek schrijven!

Meer recensies van Priscilla