Neil Gaiman kan magische werelden scheppen die je tegelijkertijd kunnen beangstigen en ontroeren

Priscilla 29 september 2023
‘Niemand‘ is het verhaal van Niemand Owens, afgekort Nim. Een doodgewone jongen die op een abnormale plek opgroeit.

Opgevoed door geesten en andere verschijningen, leert hij meer over de geschiedenis. En niet alleen over de geschiedenis van de doden om hem heen op de begraafplaats, maar ook over zijn eigen geschiedenis.

Want er is nogal wat gebeurt toen hij een kleine dreumes was.

Nim groeit op tussen de doden en weet dat het verlaten van de begraafplaats letterlijk levensgevaarlijk is. Maar waarom?

Naarmate hij ouder wordt ontdekt hij waar hij vandaan komt en wat zo gevaarlijk voor hem is buiten de veilige hekken van zijn thuis.

Neil Gaiman heeft met ‘Niemand‘ een prachtig, sprookjesachtig, en hier en daar griezelig, verhaal geschreven voor jong en oud.

Wie bekent is met de boeken van Neil, weet dat hij goed is in beeldend schrijven. Hij weet je moeiteloos mee te nemen in zijn verhalen.

De illustraties in dit boek, door Chris Riddell, zijn absoluut een geweldige toevoeging. Ze maken het verhaal extra spannend en geven een naargeestigere sfeer bij de beelden die je al krijgt van Neil.

Dit verhaal, de reis van de jonge Nim tot een jong- volwassene, heeft mij geraakt.

Het is naast een spannend verhaal voor alle leeftijden, een verhaal over opgroeien en je eigen plek vinden in de wereld.

De setting waarin het verhaal zich afspeelt is uniek en wat mij betreft ook absoluut magisch. Het idee dat een jongen wordt opgevoed door geesten uit verschillende eeuwen was oprecht fascinerend.

Evenals de verschillende lessen die hij van hen krijgt.

Voor de jeugd bevat dit boek de perfecte dosis spanning in combinatie met magische gebeurtenissen en humor. Er worden een hoop zaken gerelativeerd, maar er blijf te allen tijde spanning aanwezig die maakt dat je pagina na pagina omslaat.

Vriendschap is in dit boek een thema dat door het verhaal heen verweven is. Ook goed en kwaad komen ruimschoots aan bod.

Als volwassen lezer miste ik hier en daar net dat beetje extra informatie om het plaatje compleet te krijgen in mijn hoofd. Ik bleef achter met wat onbeantwoorde vragen. Echter had het ook wel weer een bepaalde charme.

Het einde van dit boek deed mij een traantje wegpinken en maakte mij enorm nieuwsgierig naar de rest van het leven van Nim. Al zullen we dat, denk ik, zelf bij elkaar moeten fantaseren!

Conclusie
Neil Gaiman is als geen ander in staat om magische werelden te scheppen die je tegelijkertijd kunnen beangstigen en ontroeren.

Zijn schrijfstijl voelt bijna poëtisch en zijn aandacht voor details doen mijn hart sneller slaan.

Hij weet je aandacht vanaf het begin vast te houden en laat niet meer los tot het punt dat je de personages die je in je hart hebt gesloten, los moet laten.

Ik hou er van!

‘Niemand‘ is een middle-grade boek, maar wat mij betreft een boek voor jong en oud en absoluut een boek dat gekoesterd dient te worden!

Meer recensies van Priscilla