Informatief en indrukwekkend!

Priscilla 17 juni 2024
‘Welkom in de gesloten zorg‘ is geschreven door David Steenmeijer.

Wie echter braaf de achterflap tekst lees, komt meteen tot de conclusie dat we in dit boek ook de ervaringen vinden van Mich.

Samen met Mich, die een ervaren hulpverlener in de (gesloten) zorg is, geeft David een kijkje achter de schermen in het wel en wee van de zorg, hun werk als hulpverlener en ontmoetingen met cliënten.

Belangrijker nog, geven zij inzicht in wat er mis is, wat er nog steeds mis gaat en wat zou kunnen helpen dit te verbeteren.

Het boek kent een fijne opbouw waarin we op de eerste plaats kennis maken met David en met Mich.

Wat direct indruk op mij maakte, is dat David zijn universitaire studie onderbreekt om ervaring op te doen in het werkveld. Iets dat in mijn ogen veel meer mensen zouden moeten doen.

Wat later in het boek des te duidelijker wordt wanneer beide mannen beschrijven hoe het er aan toe gaat op de werkvloer met de personeelsleden die een “hogere” functie hebben, maar eigenlijk niet doen waarvoor ze zijn aangenomen.

Uit eigen ervaring weet ik hoe ontzettend belangrijk de werkervaring op de werkvloer is.

Zeker omdat je met mensen te maken hebt. Je kunt tenslotte niets bepalen of regelen voor iemand als je geen idee hebt wie die persoon is toch? Helaas wijst de praktijk anders uit en wordt dit in dit boek wederom weer eens pijnlijk duidelijk.

Wat mij betreft fijn dat David en Mich in dit boek de vinger op de zeer pijnlijke plek leggen.

Hoewel David het boek schrijft, komt vooral Mich uitvoerig aan bod. We leren hem echt letterlijk vanaf zijn kindertijd kennen en dit zorgt voor een zeer duidelijk beeld over de man die hij vandaag de dag is.

Niet geheel onbelangrijk, want zijn verleden is één van de redenen waarom hij zo enorm met zijn hart kan werken in combinatie met een no nonsens houding.

Zelf had ik ook zo’n collega en deze collega’s zijn de drijvende krachten in deze sector.

Ondanks de problematische doelgroepen, tegenwerkende meerderen en overkoepelende organisaties, wordt wel duidelijk dat Mich passie heeft voor zijn werk en dat hij goed is in wat hij doet.

Ook de inzichten die David opdoet dankzij Mich zijn zeer waardevol.

Samen schetsen zijn een ongelooflijk duidelijk, maar hier en daar ook schrijnend beeld van de huidige hulpverlening.

Het doel van dit boek is niet alleen een inkijkje in het werk van twee totaal verschillende hulpverleners die van elkaar leren en ons laten kennismaken met verschillende doelgroepen. Het is veel meer dan dat.

Want wat gaat er nog steeds mis als het gaat om de zorg voor anderen door professionals? En hoe kunnen we kijken naar oplossingen en dingen ten goede veranderen?

Ze brengen misstanden en wantoestanden aan het licht.

Ze pleiten voor een nieuwe en andere aanpak in de wereld van de (gesloten) zorg en hier kan ik alleen maar voor de volle 100% achter staan.

Conclusie
‘Welkom in de gesloten zorg‘ heeft mij diep geraakt.

Ik weet hoeveel energie het zuigt om te vechten tegen dichte deuren en tegen zaken waar nooit verandering in lijkt te komen.

Om dan toch in deze sector te blijven werken vergt kracht en een daarnaast een groot hart voor de mensen waarmee je werkt. Iets dat in mijn ogen heel veel respect verdiend.

‘Welkom in de gesloten zorg‘ is wat mij betreft een boek dat een ieder zou moeten lezen. Al is het alleen maar om een uniek kijkje achter de schermen te krijgen.

Maar zoals ik al zei is het veel meer dan dat.

Naast de belangrijke boodschappen heb ik enorm genoten van de anekdotes van Mich en zijn ontmoetingen en omgang met de cliënten die hij in zijn loopbaan onder zijn hoede heeft gehad en heeft.

Meer recensies van Priscilla