Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Verbeelding, kracht en humor

Rabin Gangadin 20 januari 2016

De Engelse schrijver Blake Morrison schreef in het openingsstuk van zijn essaybundel Too True : “incerity is a trick, like any other”. Hij stelt daarin voor de grenzen tussen fictie en non-fictie vloeiend te houden. Volgens hem onthullen beide entiteiten een 'waarheid'. De taak van de schrijver zou volgens hem moeten zijn om die te selecteren, te ordenen, te construeren en uit een rommelige berg feiten een relaas te scheppen. Maar het soort faction waar Morrison op doelt verschilt hemelsbreed van de kronieken in de vorm van egodocumenten die Mala Kishoendajal ons middels haar boekwerk Kaapse Goudbessen voorhoudt. De titel dekt de lading helemaal niet, ook al legt de schrijfster er een verantwoording voor af ten aanzien van het metaforisch gebruik ervan. Los van de titelkwestie is het meest in het oog springende van haar werk hoe heden en verleden via een spiegelreflex parallel langs elkaar schuiven.

Kaapse Goudbessen bestaat uit een reeks column-/kroniekachtige teksten die op een bepaalde wijze met elkaar zijn samengevlochten tot een harmonieus relaas, zonder dat er echt een bepaald patroon in zit dat de harmonie toont. De verhalen zijn mijmeringen waarbij taferelen uit het heden en zelfs uit het zeer grijze verleden langs elkaar flitsen. Het koele heden wordt steeds gespiegeld tegen het decor van een slavernij verleden. De schrijfster hanteert in haar werk de spiegelreflex die weleens door een bepaalde categorie schrijvers werd toegepast. De spiegelbeelden fungeren in zulke werken als een breukvlak en tevens als communicatiekanaal tussen het echte zijnde en de schaduwbeelden die de lezers te zien krijgen. Ze reveleren hoe we eruitzien, maar ook wat achter het uiterlijk schuilt. De spiegel dient om dat wat de lezer niet rechtstreeks kan waarnemen, bijvoorbeeld de psyche van de personages, te doen ontwaren.

In het boek figureert een Hira die zich de verhalen voor de geest probeert te halen over de grootouders van haar moeder. De herinneringen van Hira worden afgewisseld met de omzwervingen van Armand Veldhuizen, die Utrecht verlaat om in Den Haag te gaan werken. Uiteindelijk stroomt het verhaal van Hira samen met het verhaal van Armand. Hij ziet zijn huis, baan en geheugen teloor gaan nadat hij in zijn hoedanigheid als journalist op zoek gaat naar zogeheten eerste-uursmigranten en daarbij kennis maakt met Koesoem, de ex-vrouw van de in het relaas figurerende Balwant. Na een paar jaar zwerversbestaan achter de rug te hebben belandt hij in PsyKick, waar hij zijn observaties van de fysische –en sociale omgeving probeert samen te vatten in de vorm van kronieken hetgeen de schrijfster ook beoogt te hebben gedaan. Hij schildert het leven met zijn moeder. In zijn Haagsche observaties zijn ook de geestige dingen, waar ook de kracht van de schrijfster in zit, te lezen: "Ik kwam met de tram, helemaal van het Hanoemanplantsoen, zoals de meeste Hindoestaanse oudjes zeggen, die denken dat de gemeente de straat heeft genoemd naar de apengod, omdat er zoveel Hindoestanen in de Schilderswijk wonen. Maar het heet Hannemanplantsoen."

Hoewel er in de vormaspecten van het werk wat valt af te dingen is Kishoendayal per saldo een uitstekende observator die haar gedachte op een geslaagde wijze en met een dosis humor in een zin weet te wurmen: "Ze ging naast hem liggen, trok hem behoedzaam bovenop zich, en leidde hem naar binnen, nadat hij vruchteloos had geprobeerd haar via de navel te penetreren." Het is jammer dat deze zin niet even door een schoonheidsbad heen is gehaald. Hoewel haar stijl prachtig is hanteert de schrijfster komma’s in zinnen alsof zij in willekeur mijnen aanlegt. Kishoendajal heeft een gevoel voor details die door hun verbeelding en kracht de lezer door het inwendige der geheime schatten en rijkdommen leiden. Erg fascinerend is te lezen hoe de Hindies uit India, Pakistan en Suriname elkaar in publieke ruimtes opwachten om een kennelijk pueriele vete uit te vechten met als gevolg dat de tent van de uitbater daardoor komt te sluiten.     

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Rabin Gangadin

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur