Het Marco effect

Rachel van der Lee 19 juni 2024 Auteur
Marco’s oom Zola, een zeer kille en gewelddadige man, dwingt Marco en zijn familie te bedelen, te stelen en in te breken. Wanneer de 15-jarige Marco ontdekt dat zijn oom hem op een beestachtige manier kreupel wil maken, voor geldelijk gewin en om hem in toom te houden, moet hij vluchten.

Voorzichtig probeert Marco een nieuw leven te beginnen, totdat hij enkele maanden later een gruwelijk geheim ontdekt en de gedragingen van zijn familieleden hem dwingen om ingrijpende stappen te ondernemen. Een schrijnend dilemma ontstaat: moet hij zijn familie aangeven?
Op de afdeling Q raken Carl Mørck en zijn collega’s intussen steeds verder betrokken bij de zaak, die zich ontvouwt tot een web van corruptie en zware misdaad, van het ministerie tot diep in de Afrikaanse jungle.

In zijn eigen stijl, met een beetje humor, mooie personages die steeds verder uitgewerkt worden en een best ingewikkelde verhaallijn want wat heeft alles met elkaar te maken? De boeken van Jussi Adler Olson vind ik goed en heel moeilijk weg te leggen. Ze vervelen ook niet als je ze een tweede keer leest, zoals ik. Wel aan te raden om de volgorde aan te houden. Graag verder met het volgende deel!

Meer recensies van Rachel van der Lee